365 ruoan päivää. : Elintarviketeollisuuden toimialaraportti
Hyrylä, Leena (2019-11-27)
Hyrylä, Leena
työ- ja elinkeinoministeriö
27.11.2019
Julkaisusarja:
Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 2019:61This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-473-0Tiivistelmä
Elintarviketeollisuus koostuu elintarvikkeiden ja juomien valmistuksesta. Ala työllistää kokoaikaisesti noin 34 000 henkilöä lähes 1 800 yrityksessä. Lisäksi maassamme toimii tuhatkunta lähiruokayritystä. Ala on mikroyritysvaltainen ja merkittävä kausityön tarjoaja. Toimipaikkoja on kaikkialla Suomessa, ja alan välillinen työllistävyys on suuri.
Elintarviketeollisuuden liikevaihto vuonna 2018 oli 11,2 miljardia euroa, jossa kasvua vuotta aiempaan oli 4 %. Trendit ja ilmiöt muokkaavat ruokamaailmaa, ja joustavat ruokailutavat lisääntyvät. Kuluttajalähtöisyys ja uudistuminen korostuvat kiihtyvällä tahdilla muuttuvasta kotimaisessa ja kansainvälistyneessä liiketoimintaympäristössä. Parhaat mahdollisuudet alan kasvuun ovat viennin kehityksessä.
Elintarvikeyritysten kasvunälkäisyys jatkuu. Investoinnit ja tuotetarjonnan kehittäminen ovat käytetyimmät keinot uudistaa toimintaa pk-yritysbarometrin mukaan. Uusiutumista on haettu myös toimintojen kehittämisestä ja henkilöstön rekrytoinneista, ja kehittämistarpeissa korostuvat myynti ja markkinointi. Elintarviketeollisuus on jatkossakin merkittävä toimiala Suomessa. Kotimainen kysyntä on sen kivijalka.
TEM:n yhteyshenkilö: Innovaatio- ja yritysrahoitusosasto/Toimialapalvelu/Katri Lehtonen,
katri.lehtonen(at)tem.fi, puh 029 506 4926
ELY-keskuksen yhteyshenkilö: Leena Hyrylä, leena.hyryla(at)ely-keskus.fi, puh 0295 029 047
Elintarviketeollisuuden liikevaihto vuonna 2018 oli 11,2 miljardia euroa, jossa kasvua vuotta aiempaan oli 4 %. Trendit ja ilmiöt muokkaavat ruokamaailmaa, ja joustavat ruokailutavat lisääntyvät. Kuluttajalähtöisyys ja uudistuminen korostuvat kiihtyvällä tahdilla muuttuvasta kotimaisessa ja kansainvälistyneessä liiketoimintaympäristössä. Parhaat mahdollisuudet alan kasvuun ovat viennin kehityksessä.
Elintarvikeyritysten kasvunälkäisyys jatkuu. Investoinnit ja tuotetarjonnan kehittäminen ovat käytetyimmät keinot uudistaa toimintaa pk-yritysbarometrin mukaan. Uusiutumista on haettu myös toimintojen kehittämisestä ja henkilöstön rekrytoinneista, ja kehittämistarpeissa korostuvat myynti ja markkinointi. Elintarviketeollisuus on jatkossakin merkittävä toimiala Suomessa. Kotimainen kysyntä on sen kivijalka.
TEM:n yhteyshenkilö: Innovaatio- ja yritysrahoitusosasto/Toimialapalvelu/Katri Lehtonen,
katri.lehtonen(at)tem.fi, puh 029 506 4926
ELY-keskuksen yhteyshenkilö: Leena Hyrylä, leena.hyryla(at)ely-keskus.fi, puh 0295 029 047