Medialukutaito Suomessa : Kansalliset mediakasvatuslinjaukset
Salomaa, Saara; Palsa, Lauri (2019-12-16)
Salomaa, Saara
Palsa, Lauri
opetus- ja kulttuuriministeriö
16.12.2019
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 37This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-673-7Julkaisun muut kieliversiot:
SvenskaEnglish
Tiivistelmä
Medialukutaito Suomessa on vuonna 2019 julkaistu opetus- ja kulttuuriministeriön medialukutaitopolitiikan ja mediakasvatuksen kansallinen linjausasiakirja. Asiakirja päivittää ja laajentaa aiempia, vuonna 2013 julkaistuja medialukutaidon kulttuuripoliittisia suuntaviivoja. Medialukutaito Suomessa -linjaukset pyrkivät selkeyttämään mediakasvatuksen toimijakenttää ja kuvaamaan suomalaisen mediakasvatuksen vahvuuksia, arvoja ja periaatteita. Linjaukset nostavat esiin kehittämiskohteita sekä niihin vaikuttavia yhteiskunnallisia, kulttuurisia ja teknologisia kehitystrendejä. Linjaukset sisältävät kolme päätavoitetta, joiden mukaan Suomessa tehdään kattavaa, laadukasta ja systemaattista mediakasvatusta. Linjauksissa esitetään tavoitteiden saavuttamista tukevia toimenpide-ehdotuksia. Visiona on, että Suomessa jokaisen ihmisen mahdollisuudet kehittää medialukutaitoaan paranevat. Linjaukset ovat valmistelleet opetus- ja kulttuuriministeriön toimeksiannosta Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Linjausten valmistelu toteutettiin yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa sekä poikkihallinnollisessa ja -sektoriaalisessa yhteistyössä mediakasvatuksen alan toimijoiden kanssa. Linjausten valmistelussa hyödynnettiin mediakasvatuksen nykytilaa ja tulevaisuutta koskevaa verkkokyselyä, tuloksia seitsemässä eri kaupungissa järjestetyistä mediakasvatuksen suunnittelutyöpajoista sekä professorihaastatteluja. Osana valmistelua tehtiin katsaus mediakasvatusta käsitteleviin linjausasiakirjoihin eri hallinnonaloilta.