Kestävää korkeakoulutusta ja opiskelijoiden oppimista rakentamassa : Tutkimukseen perustuva selvitys ajankohtaisesta korkeakoulupedagogiikan ja ohjauksen osaamisesta
Toom, Auli; Pyhältö, Kirsi (2020-01-13)
Toom, Auli
Pyhältö, Kirsi
opetus- ja kulttuuriministeriö
13.01.2020
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2020:1This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-696-6Tiivistelmä
Selvitys on yhteenveto ajankohtaisesta korkeakoulupedagogiikan ja ohjausosaamisen tutkimuksesta. Siinä kootaan korkeakoulupedagogiikan ja ohjausosaamisen kehittämisohjelman laatimisen kannalta relevantteja tutkimus- ja kehittämishankkeiden tuloksia kansallisesti ja kansainvälisesti yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen näkökulmasta. Selvitys kokoaa erilaisia korkeakoulupedagogiikan ja ohjausosaamisen tutkimuksen tuloksia ja ajankohtaisia kehittämissuuntia, joiden pohjalta tehdään esitys siitä, millä tavalla tutkimukseen ja kehittämiseen perustuva tieto voidaan ottaa huomioon korkeakoulupedagogiikan ja ohjausosaamisen kehittämisohjelman laatimisessa. Selvitys liittyy Opetus- ja kulttuuriministeriön Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen visio 2030:n toimeenpanoon. Se on rakennettu neljän toisiinsa kytkeytyvän ajankohtaisen teeman tarkastelun varaan: tutkimusperustainen opetus korkeakoulutuksessa; korkeakoulupedagogisen ja ohjausosaamisen ajankohtaiset kysymykset Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen Visio 2030 -dokumenttien määrittäminä; korkeakoulupedagoginen osaaminen korkeakoulutuksessa, ja systeemisen korkeakoulupedagogisen ja ohjausosaamisen kehittäminen.