Kohti digitaalista ja älykästä rautatieliikennettä : Digirata-selvityksen loppuraportti
liikenne- ja viestintäministeriö
02.04.2020
Julkaisusarja:
Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 2020:6This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-589-7Tiivistelmä
Suomen rautatieliikenne on murroksessa. Nykyinen junien kulkua turvaava järjestelmä on tulossa elinkaarensa päähän. Tilalle tarvitaan ERTMS. Suomelle parasta mahdollista ERTMS-ratkaisua kartoittamaan käynnistettiin selvitystyö. Selvitystyön alussa havaittiin, että ERTMS on vain alkutekijä ja keskeinen tavoitetila on rautatieliikenteen digitalisaatio kokonaisuudessaan – syntyi Digirata.
Rautatieliikenteen digitalisaation alustaksi on rakennettava tukeva perusta. Se on radioverkkoteknologiaan perustuva ERTMS, joka mahdollistaa rautatieliikenteen kilpailukyvyn lisäämisen, digitalisaation ja automaation täysmittaisen hyödyntämisen sekä lisää turvallisuutta. Rautateiden on aika olla kustannustehokkaan älyliikenteen merkittävä tekijä ja suunnan näyttäjä.
Edessä oleva muutos tulee olemaan merkittävä koko rautatiejärjestelmän kannalta. Ennen kaikkea se on osaamismuutos, joka vaikuttaa läpi kaikkien rautatieorganisaatioiden. Selvitystyössä on havaittu, että teknologista murrosta merkittävämpää on uusien toimintatapojen oppiminen. Nyt jos koskaan pitää
asioita tehdä yhdessä kaikkien rautatietoimijoiden kesken, perinteinen yhteistyö ei enää riitä. Digitaalinen kokonaisuus vaatii saumatonta yhdessä tekemistä kaikkien sidosryhmien kesken – mikään taho ei tee tätä muutosta yksin.
Digirata on tämän muutoksen keskiössä.
Yhteyshenkilöt liikenne- ja viestintäministeriössä:
Janne Hauta, puh. 0295 34 2322, janne.hauta@lvm.fi
Mira Karppanen, puh. 0295 34 2094, mira.karppanen@lvm.fi
Suvi Kankare, puh. 0295 34 2105, suvi.kankare@lvm.fi
Rautatieliikenteen digitalisaation alustaksi on rakennettava tukeva perusta. Se on radioverkkoteknologiaan perustuva ERTMS, joka mahdollistaa rautatieliikenteen kilpailukyvyn lisäämisen, digitalisaation ja automaation täysmittaisen hyödyntämisen sekä lisää turvallisuutta. Rautateiden on aika olla kustannustehokkaan älyliikenteen merkittävä tekijä ja suunnan näyttäjä.
Edessä oleva muutos tulee olemaan merkittävä koko rautatiejärjestelmän kannalta. Ennen kaikkea se on osaamismuutos, joka vaikuttaa läpi kaikkien rautatieorganisaatioiden. Selvitystyössä on havaittu, että teknologista murrosta merkittävämpää on uusien toimintatapojen oppiminen. Nyt jos koskaan pitää
asioita tehdä yhdessä kaikkien rautatietoimijoiden kesken, perinteinen yhteistyö ei enää riitä. Digitaalinen kokonaisuus vaatii saumatonta yhdessä tekemistä kaikkien sidosryhmien kesken – mikään taho ei tee tätä muutosta yksin.
Digirata on tämän muutoksen keskiössä.
Yhteyshenkilöt liikenne- ja viestintäministeriössä:
Janne Hauta, puh. 0295 34 2322, janne.hauta@lvm.fi
Mira Karppanen, puh. 0295 34 2094, mira.karppanen@lvm.fi
Suvi Kankare, puh. 0295 34 2105, suvi.kankare@lvm.fi