Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Liikenne- ja viestintäministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Liikenne- ja viestintäministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Liikennejärjestelmän kehittämisen laajempien taloudellisten vaikutusten tarkastelukehikko


Avaa tiedosto
LVM_2020_05.pdf (1.393Mt)
Lataukset: 

Tilaa verkkokaupasta
liikenne- ja viestintäministeriö
07.04.2020
Julkaisusarja:
Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 2020:5
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
 
Tweet Vie viite Refworksiin
 

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-585-9
Tiivistelmä
Raportti esittää liikennejärjestelmän kehittämisen laajempien taloudellisten vaikutusten tarkastelukehikon. Hankkeet korjaavat esimerkiksi puutteellisesta infrastruktuurista liikenteelle aiheutuvia ongelmia ja se tuottaa liikennejärjestelmän käyttäjille aika-, matka- ja kuljetuskustannussäästöjä. Tästä voi seurata laajempia vaikutuksia työ-, maankäyttö- ja kiinteistömarkkinoilla, investoinneissa, kilpailussa ja tuottavuudessa. Suorien ja laajempien taloudellisten vaikutusten arvot kuvaavat usein samaa hyötyä vaikutusketjun eri vaiheissa mitattuna. Laajempien vaikutusten piirissä syntyvä aito lisäarvo tulisi tunnistaa ja laskea, mutta samojen vaikutusten kaksinkertaista laskentaa on vältettävä. Laajempien vaikutusten tarkasteluja tulisi tehdä taloudellisilta ulottuvuuksiltaan ja/tai kokoluokan puolesta vaikuttavuudeltaan merkittäville toimenpiteille. Esimerkkejä ovat suuret infrastruktuuri-investoinnit ja liikennejärjestelmäsuunnitelmat sekä liikenteen hinnoittelun tai joukkoliikenteen järjestämisen laajat muutokset. Laajempien taloudellisten vaikutusten tarkastelut voidaan tehdä laadullisilla tai määrällisillä tavoilla. Laadulliset tarkastelut ovat vähimmäistaso, mutta numeerisiin tarkasteluihin ja laskelmiin tulee pyrkiä menetelmäkehityksen sen salliessa. Tarkastelujen tulee aina perustua suorien vaikutusten olemassaoloon ja niihin kytkeytyviin vaikutusketjuihin.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto