Riktlinjer för hållbar utveckling inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde
Undervisnings- och kulturministeriet
16.04.2020
Julkaisusarja:
Undervisnings- och kulturministeriets publikationer 2020:10This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-705-5Julkaisun muut kieliversiot:
SuomeksiEnglish
Tiivistelmä
Att stärka bildning och kunnande är en förutsättning för att nå målen för Agenda 2030. Genom utbildnings-, forsknings-, kultur-, ungdoms- och idrottspolitiken kan ministeriet och dess förvaltningsområde delta i främjandet av samtliga mål för Agenda 2030. Det innebär bland annat att rätten till utbildning på lika villkor, en högklassig småbarnspedagogik, en höjning av kompetens- och utbildningsnivån, kontinuerligt lärande, tillgången till information och de kulturella rättigheterna samt välfärden och delaktigheten tillgodoses. Genom åtgärder på ministeriets förvaltningsområde kan vi bidra till den kulturella förändring som är en förutsättning för en kursändring mot en övergripande hållbar utveckling.
År 2017 tillsatte undervisnings- och kulturministeriet en arbetsgrupp för hållbar utveckling, som fick i uppgift att främja genomförandet av Agenda 2030 inom ministeriets förvaltningsområde. Arbetsgruppen har i enlighet med sitt uppdrag gjort upp riktlinjer som beretts genom ett öppet hörande 2018, som inkluderade workshoppar och ett webbhörande, och riktade sig till aktörer och intressentgrupper inom ministeriets förvaltningsområde.
År 2017 tillsatte undervisnings- och kulturministeriet en arbetsgrupp för hållbar utveckling, som fick i uppgift att främja genomförandet av Agenda 2030 inom ministeriets förvaltningsområde. Arbetsgruppen har i enlighet med sitt uppdrag gjort upp riktlinjer som beretts genom ett öppet hörande 2018, som inkluderade workshoppar och ett webbhörande, och riktade sig till aktörer och intressentgrupper inom ministeriets förvaltningsområde.