Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Haku- ja käyttöohje
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Valtiovarainministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Valtiovarainministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Kohti julkisen hallinnon yhteistä asiakaspalveluverkostoa 2030 : Keskustelupaperi osana julkisen hallinnon strategiatyötä

Puttonen, Marko; Kaunismaa, Eeva; Saarijärvi, Marjukka; Korhonen, Antto; Juutilainen, Riitta; Kleemola, Jussi (2020-05-27)

Avaa tiedosto
VM_2020_43.pdf (4.090Mt)
Lataukset: 

Tilaa verkkokaupasta
Puttonen, Marko
Kaunismaa, Eeva
Saarijärvi, Marjukka
Korhonen, Antto
Juutilainen, Riitta
Kleemola, Jussi
valtiovarainministeriö
27.05.2020
Julkaisusarja:
Valtiovarainministeriön julkaisuja 2020:43
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-367-329-8
Tiivistelmä
Selvitys tuottaa tietopohjaa valtion palvelupisteverkoston ja julkisen hallinnon yhteisen asiakaspalvelun kehittämisen tueksi ja hyödynnettäväksi julkisen hallinnon strategiatyössä.

Valtionhallinnon palvelupisteiden käyntiasioinnin ennustetaan laskevan noin puoleen 2030 mennessä. Keskimäärin kansalaiset asioivat harvemmin kuin kerran vuodessa. Kaupungistuminen keskittää asiointeja ja hiljaisimpia palvelupisteitä on jo suljettu. Rakentamalla palvelutuottajien yhteisiä palvelupisteitä on mahdollista turvata palveluiden saatavuutta ja parantaa palvelutasoa sekä saavuttaa kustannussäästöjä. Selvitys esittelee erilaisia optimoituja palveluverkkomalleja. Esimerkiksi kohtuullinen tunnin matka-aika on mahdollistettavissa 99,5-prosenttisesti koko väestölle 90 palvelupisteellä. Nykyinen palvelutuottajakohtainen palveluverkosto ei yhteensä yli 700 palvelupisteestä ja 195 yhteisestä asiointipisteestä huolimatta yllä yhdenkään palvelutuottajan osalta kattavasti tunnin saavutettavuuteen.

Tulevaisuuden käyntiasioinnissa painottuu monialainen palvelu, digituki ja etäpalvelu. Palveluverkkosuunnittelussa on huomioitava erityisryhmien sekä viranomaistoiminnan tarpeisiin vastaaminen. Yhteisiin palvelupisteisiin siirtyminen edellyttää valtakunnallisesti kokonaisvastuun ottavaa toimijaa. Kustannusten kattaminen osin yhteisistä menoista on perusteltua palvelujen integroituessa yhä tiiviimmin toisiinsa.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto