Selvitys korkeakoulujen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämisestä
Tanhua, Inkeri (2020-06-11)
Tanhua, Inkeri
opetus- ja kulttuuriministeriö
11.06.2020
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2020:20This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-859-5Tiivistelmä
Tämä selvitys perustuu suomalaisten korkeakoulujen laatimiin tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmiin, jotka pyydettiin korkeakouluilta keväällä 2020. Selvitys keskittyy kuvaamaan, kuinka korkeakoulut edistävät henkilöstönsä tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta näiden suunnitelmien avulla. Lisäksi käsitellään lyhyesti sitä, kuinka suunnitelmilla edistetään opiskelijoiden tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta.
Suunnitelmista löytyy paljon innostavia ja erilaisia ideoita henkilöstön tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Useimmin käsiteltyjä aiheita ovat henkilöstön osalta etenkin tasa-arvoinen rekrytointi, urakehitys, palkkaus, työn ja perheen yhteensovittaminen, sekä syrjinnän ja häirinnän ennaltaehkäisy. Henkilöstön yhdenvertaisuuden ja kansainvälisyyden edistämisen toimenpiteet liittyvät useimmiten rekrytointiin tai työyhteisön kehittämiseen erilaisten yhdenvertaisuuskoulutusten avulla.
Yleisesti ottaen suunnitelmissa on kuitenkin paljon parannettavaa. Suhteessa tasa-arvolain säännöksiin suurinta osaa suunnitelmista tulisi päivittää. Osa suunnitelmista ei ole tällä hetkellä voimassa, ja osasta puuttuu joku tasa-arvolain vaatima osio, kuten arvio aiempien kehittämistoimenpiteiden toteutumisesta.
Suunnitelmista löytyy paljon innostavia ja erilaisia ideoita henkilöstön tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Useimmin käsiteltyjä aiheita ovat henkilöstön osalta etenkin tasa-arvoinen rekrytointi, urakehitys, palkkaus, työn ja perheen yhteensovittaminen, sekä syrjinnän ja häirinnän ennaltaehkäisy. Henkilöstön yhdenvertaisuuden ja kansainvälisyyden edistämisen toimenpiteet liittyvät useimmiten rekrytointiin tai työyhteisön kehittämiseen erilaisten yhdenvertaisuuskoulutusten avulla.
Yleisesti ottaen suunnitelmissa on kuitenkin paljon parannettavaa. Suhteessa tasa-arvolain säännöksiin suurinta osaa suunnitelmista tulisi päivittää. Osa suunnitelmista ei ole tällä hetkellä voimassa, ja osasta puuttuu joku tasa-arvolain vaatima osio, kuten arvio aiempien kehittämistoimenpiteiden toteutumisesta.