Strategisuus ja transskalaarisuus liikennejärjestelmäsuunnittelun ja alueidenkäytön suunnittelun yhteensovittamisessa: Alueidenkäytön ja liikennejärjestelmän suunnittelun yhteensovittaminen ilmiölähtöisesti
Granqvist, Kaisa; Mäntysalo, Raine; Valli, Raisa; Kanninen, Vesa; Herneoja, Anne; Kosonen, Kati-Jasmin; Ronkainen, Tiina; Piippo, Tero (2020-06-29)
Granqvist, Kaisa
Mäntysalo, Raine
Valli, Raisa
Kanninen, Vesa
Herneoja, Anne
Kosonen, Kati-Jasmin
Ronkainen, Tiina
Piippo, Tero
valtioneuvoston kanslia
29.06.2020
Julkaisusarja:
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2020:35This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-911-0Tiivistelmä
Yhä useammat yhteiskunnalliset ilmiöt (esim. ilmastonmuutos) ja niistä johdetut poliittiset tavoitteet (esim. ilmastonmuutoksen hillitseminen) eivät rajaudu vain yhden hallinnon tason tai sektorin piiriin. Ne eivät myöskään rajaudu alueellisesti eivätkä ajallisesti, vaan ulottuvat usealle aikaperspektiiville ja vaikuttavat useilla aluetasoilla, aina paikallisesta globaaliin. Tällöin ilmiöihin vastaaminen edellyttää eri suunnittelutasojen, -sektoreiden ja toimijoiden toimenpiteiden yhteensovittamista niin alueellisesti kuin ajallisestikin.
”Strategisuus ja transskalaarisuus liikennejärjestelmäsuunnittelun ja alueidenkäytön suunnittelun yhteensovittamisessa” eli YHTÄJALKAA-tutkimushanke on rakentanut käsitteellistä lähestymistapaa, jossa nämä ilmiöt otetaan maankäytön ja liikennesuunnittelun yhteensovittamisen lähtökohdaksi. Tämän lähestymistavan pohjalta hanke on kehittänyt toimintatapoja maankäytön ja liikennesuunnittelun järjestelmien ja -prosessien yhteensovittamiseksi siten, että eri tasoilla ratkaistavia haasteita voidaan tunnistaa ajoissa ja reagoida niihin oikea-aikaisesti, oikeilla suunnitteluvälineillä. Yhteensovittamisen toimintatapojen pohtiminen on noussut ajankohtaiseksi alueidenkäytön suunnittelua, aluekehittämistä sekä liikennejärjestelmä- ja väyläsuunnittelua ohjaavien lakien uudistusten yhteydessä.
”Strategisuus ja transskalaarisuus liikennejärjestelmäsuunnittelun ja alueidenkäytön suunnittelun yhteensovittamisessa” eli YHTÄJALKAA-tutkimushanke on rakentanut käsitteellistä lähestymistapaa, jossa nämä ilmiöt otetaan maankäytön ja liikennesuunnittelun yhteensovittamisen lähtökohdaksi. Tämän lähestymistavan pohjalta hanke on kehittänyt toimintatapoja maankäytön ja liikennesuunnittelun järjestelmien ja -prosessien yhteensovittamiseksi siten, että eri tasoilla ratkaistavia haasteita voidaan tunnistaa ajoissa ja reagoida niihin oikea-aikaisesti, oikeilla suunnitteluvälineillä. Yhteensovittamisen toimintatapojen pohtiminen on noussut ajankohtaiseksi alueidenkäytön suunnittelua, aluekehittämistä sekä liikennejärjestelmä- ja väyläsuunnittelua ohjaavien lakien uudistusten yhteydessä.
Kuvaus
Tämä julkaisu on toteutettu osana valtioneuvoston selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa. (tietokayttoon.fi)
Julkaisun sisällöstä vastaavat tiedon tuottajat, eikä tekstisisältö välttämättä edusta valtioneuvoston näkemystä.
Julkaisun sisällöstä vastaavat tiedon tuottajat, eikä tekstisisältö välttämättä edusta valtioneuvoston näkemystä.