Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Kulttuurialan eettinen toimielin

Liedes, Jukka (2020-08-03)

Avaa tiedosto
OKM_2020_23.pdf (694.7Kt)
Lataukset: 

Tilaa verkkokaupasta
Liedes, Jukka
opetus- ja kulttuuriministeriö
03.08.2020
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2020:23
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
 
Tweet Vie viite Refworksiin
 

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-899-1
Tiivistelmä
Selvityksessä on aluksi referoitu Suomessa aikaisemmin eettisistä kysymyksistä tehtyjä selvityksiä ja lyhyet kuvaukset eettisten asioiden käsittelystä pohjoismaissa. Selvityksessä on myös tarkasteltu olemassa olevia toimialakohtaisia eettisiä elimiä, samoin kuin Taiteen edistämiskeskusta. Selvitykseen on myös otettu jakso, jossa on esimerkkejä alakohtaisista eettisistä periaatteista Suomessa. Sidosryhmäkeskustelujen yhteenveto heijastaa laajasti taide- ja kulttuurialojen edustajien näkemyksiä, ideoita, toivomuksia ja ehtoja.

Selvityksessä ehdotetaan, että opetus- ja kulttuuriministeriö perustaa kulttuurialojen eettisen toimielimen ja sijoittaa sen Taiteen edistämiskeskuksen yhteyteen.

- Toimielimessä tulisi olla kulttuurialojen eettinen neuvosto ja suppea sihteeristö, jota johtaisi pääsihteeri.
- Toimielimen tulisi olla käsivarren mitan päässä Taikesta, säädettäisiin, että se on itsenäinen ja riippumaton.
- Ehdotetaan, että ministeriö käynnistää neuvottelut Kuntaliiton ja säätiökentän kanssa.
- Toimielimen tärkein tehtäväalue olisi ennaltaehkäisevä toiminta.
- Tehtäviin kuuluisi alojen eettisten periaatteiden ja ohjeiden kokoaminen, kiteyttäminen ja tunnetuksitekeminen sekä eettisten kysymysten käsittely.
- Toinen eettisen toimielimen tärkeä toimintamuoto olisi jälkikäteinen toiminta, konkreettisten epäeettiseksiväitettyjen toimien ja käytäntöjen tutkinta.
- Kantelumenettelyn avaaminen eettiseen toimielimeen asettaa asioiden käsittelijöille suuret vaatimukset. Asioiden käsiteltäväksi ottamiselle on voitava olla harkintavaltaa. Yksi harkintakriteereistä on aika, joka onkulunut valituksen kohteena olevasta tapauksesta.
- Mahdolliset seuraamukset valituksesta tai kantelusta voivat olla esim. moite, huomautus tai ohjaava lausuma.Toimielin voisi myös ohjata tapauksen toimivaltaiseen muuhun elimeen.
- Valitus- tai kantelumenettely voitaisiin avata esim. kahden vuoden siirtymäajan jälkeen. Tällöin paljonperiaatteita ja menettelytavat olisi jo kiteytetty.
- Sitoumus noudattaa eettisiä periaatteita vaikuttaisi mahdollisuuteen saada valtionavustus tai rahoitus.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto