Monialaisen palvelutarpeen tunnistaminen sosiaali-, terveys- ja työvoimapalveluissa
Toimittaja:
Koivisto, Juha
Tiirinki, Hanna
valtioneuvoston kanslia
25.08.2020
Julkaisusarja:
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2020:38This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-908-0Tiivistelmä
Hankkeen päätehtävänä oli tutkia ja selvittää, millaisilla toimintamalleilla ja työkaluilla voidaan tunnistaa monialaisesta palvelujen yhteensovittamisesta mahdollisesti hyötyvät henkilöt, millaisten edellytysten ja ehtojen vallitessa ne voivat toimia sekä miten niitä voidaan soveltaa eri asiakasryhmien kohdalla. Päätehtävä jakaantui viideksi alatehtäväksi, joiden keskeiset tutkimuskysymykset olivat seuraavat:
1. Minkälaisia monialaisen palvelutarpeen tunnistamisen ja ennakoinnin toimintamalleja ja työkaluja on käytössä tai kehitteillä muissa maissa? Mitä tiedetään niiden toimivuudesta ja mikä niiden sovellettavuus voisi olla Suomessa?
2. Millaista on rekisteriaineistojen perusteella Suomen väestön sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttö ja käytöstä aiheutuneet kustannukset?
3. Minkälaisia monialaisia palveluja tarvitsevien asiakkaiden ja asiakasryhmien tunnistamisen toimintamalleja ja työkaluja Suomessa on kehitetty ja käytössä? Mitä tiedetään niiden käytöstä ja toimivuudesta?
4. Millaisia työ- ja toimintakyvyn tukitarpeiden tunnistamisen toimintamalleja ja työkaluja on käytössä eri toimialoilla ja mitä tiedetään niiden toimivuudesta?
5. Kuinka kattavasti työttömien terveystarkastuksia on tehty, miten ne ovat toimineet ja onko tarkastuksia hyödynnetty asiakkaan jatko-ohjauksessa?
Hankkeen tulokset antavat alueille ja organisaatioille välineitä kehittää ja linjata monialaisen palvelutarpeen tunnistamisen ja ennakoinnin toimintamalleja sekä tunnistamisen jälkeistä yhteisasiakkaan asiakasprosessia, työ- ja toimintakyvyn tukitarpeiden tunnistamisen toimintamalleja sekä työttömien terveystarkastusten toteuttamista, hyödyntämistä ja tilastointia.
1. Minkälaisia monialaisen palvelutarpeen tunnistamisen ja ennakoinnin toimintamalleja ja työkaluja on käytössä tai kehitteillä muissa maissa? Mitä tiedetään niiden toimivuudesta ja mikä niiden sovellettavuus voisi olla Suomessa?
2. Millaista on rekisteriaineistojen perusteella Suomen väestön sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttö ja käytöstä aiheutuneet kustannukset?
3. Minkälaisia monialaisia palveluja tarvitsevien asiakkaiden ja asiakasryhmien tunnistamisen toimintamalleja ja työkaluja Suomessa on kehitetty ja käytössä? Mitä tiedetään niiden käytöstä ja toimivuudesta?
4. Millaisia työ- ja toimintakyvyn tukitarpeiden tunnistamisen toimintamalleja ja työkaluja on käytössä eri toimialoilla ja mitä tiedetään niiden toimivuudesta?
5. Kuinka kattavasti työttömien terveystarkastuksia on tehty, miten ne ovat toimineet ja onko tarkastuksia hyödynnetty asiakkaan jatko-ohjauksessa?
Hankkeen tulokset antavat alueille ja organisaatioille välineitä kehittää ja linjata monialaisen palvelutarpeen tunnistamisen ja ennakoinnin toimintamalleja sekä tunnistamisen jälkeistä yhteisasiakkaan asiakasprosessia, työ- ja toimintakyvyn tukitarpeiden tunnistamisen toimintamalleja sekä työttömien terveystarkastusten toteuttamista, hyödyntämistä ja tilastointia.
Kuvaus
Tämä julkaisu on toteutettu osana valtioneuvoston selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa (tietokayttoon.fi). Julkaisun sisällöstä vastaavat tiedon tuottajat, eikä tekstisisältö välttämättä edusta valtioneuvoston näkemystä.