Mot toppkvalitet : Kvalitetsstrategi för yrkesutbildningen till år 2030
Undervisnings- och kulturministeriet
18.08.2020
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2020:24This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-903-5Julkaisun muut kieliversiot:
SuomeksiTiivistelmä
Den 20 juni 2018 tillsatte undervisnings- och kulturministeriet en kvalitetsstrategigrupp för yrkesutbildningen som hade som uppgift att bereda ett förslag till kvalitetsstrategi för yrkesutbildningen och åtgärdsförslag i anknytning till detta. Lagen om yrkesutbildning (531/2017) trädde i kraft den 1 januari 2018. Den nya lagstiftningen förutsätter att utbildningsanordnarna har ett fungerande kvalitetsstyrningssystem och kvalitetsstyrning på alla nivåer. Den nya lagstiftningen och förändringarna i verksamhetsmiljön framhäver betydelsen av kvalitetsstyrning eftersom utbildningsanordnarnas behörighet har ökats i riktandet av utbildningsutbudet och anordnandet av utbildning.
I rapporten föreslår arbetsgruppen att visionen för yrkesutbildningen och visionen för kvalitetsstyrningen som härletts ur den genomförs med fem genomslagsmål (kvalitetsstyrningen är helhetsmässig, verksamheten utgår från kunderna, ständig förbättring mot det utmärkta är en bestående del av verksamheten, beslutsfattandet, styrningen och ledningen grundar sig på kunskap samt tydliga mål uppställs för verksamhetens kvalitet och genomslag och uppnåendet av målen och resultaten uppföljs systematiskt). De strategiska riktlinjerna bildar en helhet med vilken man styr yrkesutbildningens kvalitetsstyrning helhetsmässigt och långsiktigt. De strategiska riktlinjerna genomförs i praktiken med utvecklingsåtgärder som väljs utgående från de utbildningspolitiska riktlinjer och förändringar i verksamhetsmiljön som är centrala vid respektive tidpunkt. Utvecklingsåtgärder har presenterats för följande tre år (2020–2022) separat för varje aktör inom yrkesutbildning. Genomförandet av kvalitetsstrategin uppföljs och utvärderas efter treårsperioden och de ändringar som behövs görs i de strategiska riktlinjerna och utvecklingsåtgärderna.
I rapporten föreslår arbetsgruppen att visionen för yrkesutbildningen och visionen för kvalitetsstyrningen som härletts ur den genomförs med fem genomslagsmål (kvalitetsstyrningen är helhetsmässig, verksamheten utgår från kunderna, ständig förbättring mot det utmärkta är en bestående del av verksamheten, beslutsfattandet, styrningen och ledningen grundar sig på kunskap samt tydliga mål uppställs för verksamhetens kvalitet och genomslag och uppnåendet av målen och resultaten uppföljs systematiskt). De strategiska riktlinjerna bildar en helhet med vilken man styr yrkesutbildningens kvalitetsstyrning helhetsmässigt och långsiktigt. De strategiska riktlinjerna genomförs i praktiken med utvecklingsåtgärder som väljs utgående från de utbildningspolitiska riktlinjer och förändringar i verksamhetsmiljön som är centrala vid respektive tidpunkt. Utvecklingsåtgärder har presenterats för följande tre år (2020–2022) separat för varje aktör inom yrkesutbildning. Genomförandet av kvalitetsstrategin uppföljs och utvärderas efter treårsperioden och de ändringar som behövs görs i de strategiska riktlinjerna och utvecklingsåtgärderna.