Nationell strategi för offentlig upphandling 2020
Finansministeriet
09.09.2020
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Publikationens permanenta adress är
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020090768819Andra språkversioner finns tillgängliga:
SuomeksiReferat
I regeringsprogrammet för statsminister Sanna Marins regering ingår 27 mål som gäller offentlig upphandling, och kommunerna har ställt upp egna mål för sin upphandling. De olika utvecklingsbehoven kring offentlig upphandling kan inte åtgärdas endast genom lagstiftning, utan det behövs också en gemensam vision och en gemensam nationell strategi.
Den 5 september 2019 tillsatte finansministeriet i samarbete med Kommunförbundet ett åtgärdsprogram för verkningsfull offentlig upphandling i syfte att få till stånd en nationell strategi för offentliga upphandlingar och utökat samarbete mellan aktörerna inom offentlig upphandling.
Utifrån regeringsprogrammets mål och genom brett samarbete, där även anbudsgivarnas och hela den offentliga sektorns mål har beaktats, har Finlands första nationella strategi för offentlig upphandling utarbetats. Strategin har beretts i brett samarbete med upphandlingsexperter och strategisk ledning. I beredningsarbetet har även deltagit representanter för upphandlande enheter och anbudsgivare samt expertorganisationer som stöder offentliga upphandlingar.
Väsentliga utvecklingsområden i strategin är strategisk ledning och främjande av upphandlingskompetens. Kunskapsbaserad ledning samt bedömning och utvärdering av verkningsfullhet stöder den strategiska ledningen. Ett centralt fokus i utvecklingsarbetet är att fungerande produkter och tjänster av hög kvalitet ska upphandlas på ett sådant sätt att samtliga parter är involverade i processen och marknaden är livskraftig. Offentliga upphandlingar kan också bidra till att innovationer skapas. Genom utveckling av dessa element kan man uppnå ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet.
Strategin bidrar till att aktörer som genomför offentliga upphandlingar, såsom staten, kommuner och församlingar, får konkreta verktyg att använda i sitt arbete. Företag och organisationer får nya affärsmöjligheter i och med ett nytt slags partnerskap. Många tjänster som är viktiga för oss alla upphandlas offentligt, och strategin bidrar därför till bättre erfarenheter för kunderna i vardagen.
Den 5 september 2019 tillsatte finansministeriet i samarbete med Kommunförbundet ett åtgärdsprogram för verkningsfull offentlig upphandling i syfte att få till stånd en nationell strategi för offentliga upphandlingar och utökat samarbete mellan aktörerna inom offentlig upphandling.
Utifrån regeringsprogrammets mål och genom brett samarbete, där även anbudsgivarnas och hela den offentliga sektorns mål har beaktats, har Finlands första nationella strategi för offentlig upphandling utarbetats. Strategin har beretts i brett samarbete med upphandlingsexperter och strategisk ledning. I beredningsarbetet har även deltagit representanter för upphandlande enheter och anbudsgivare samt expertorganisationer som stöder offentliga upphandlingar.
Väsentliga utvecklingsområden i strategin är strategisk ledning och främjande av upphandlingskompetens. Kunskapsbaserad ledning samt bedömning och utvärdering av verkningsfullhet stöder den strategiska ledningen. Ett centralt fokus i utvecklingsarbetet är att fungerande produkter och tjänster av hög kvalitet ska upphandlas på ett sådant sätt att samtliga parter är involverade i processen och marknaden är livskraftig. Offentliga upphandlingar kan också bidra till att innovationer skapas. Genom utveckling av dessa element kan man uppnå ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet.
Strategin bidrar till att aktörer som genomför offentliga upphandlingar, såsom staten, kommuner och församlingar, får konkreta verktyg att använda i sitt arbete. Företag och organisationer får nya affärsmöjligheter i och med ett nytt slags partnerskap. Många tjänster som är viktiga för oss alla upphandlas offentligt, och strategin bidrar därför till bättre erfarenheter för kunderna i vardagen.