Intressebevakningshandbok : Rekommendationer av arbetsgruppen för utveckling av den allmänna intressebevakningen
Justitieministeriet
23.09.2020
Julkaisusarja:
Justitieministeriets publikationer, Utredningar och anvisningar 2020:18This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-827-1Julkaisun muut kieliversiot:
SuomeksiTiivistelmä
Justitieministeriet tillsatte en arbetsgrupp för utveckling av den allmänna intressebevakningen för första gången den 7 maj 2009 och arbetsgruppen har sedan dess haft olika sammansättningar. Intressebevakningshandboken, som utarbetades av arbetsgruppen, blev klar i juni 2016 och den publicerades i justitieministeriets publikationsserie Utredningar och anvisningar under nummer 32/2016. Den senaste arbetsgruppen som tillsattes den 18 mars 2019 har haft till uppgift bland annat att uppdatera handboken.
Handboken kan användas som vägledning och hjälpmedel när intressebevakningsenheterna planerar åtgärder för att utveckla sin verksamhet och skapa enhetliga förfaranden samt vid utbildning av nya anställda. Handboken kan också användas för att ge kunderna och intressentgrupperna information om den allmänna intressebevakningens verksamhet, principer och värderingar.
Intressebevakningens verksamhetsmiljö har påverkats av många förändringar. Statens intressebevakningsbyråer har genomgått en organisationsreform. Ämbetsverken har gett ett servicelöfte och de elektroniska arbetssätten har utvecklats snabbt. Ändringarna har fört med sig nya utmaningar och krav i fråga om ordnandet av arbetet och servicens kvalitet. Därför har det blivit aktuellt att uppdatera handboken.
I handboken har man samlat frågor som gäller intressebevakningsprocessen, från att uppdraget inleds till att det upphör, samt rekommendationer om hur olika ärenden ska skötas vid intressebevakningsbyråerna med beaktande av huvudmännens bästa. I detta sammanhang vill arbetsgruppen varmt tacka alla experter som hörts under beredningen och som kommenterat handbokens innehåll.
Handboken kan användas som vägledning och hjälpmedel när intressebevakningsenheterna planerar åtgärder för att utveckla sin verksamhet och skapa enhetliga förfaranden samt vid utbildning av nya anställda. Handboken kan också användas för att ge kunderna och intressentgrupperna information om den allmänna intressebevakningens verksamhet, principer och värderingar.
Intressebevakningens verksamhetsmiljö har påverkats av många förändringar. Statens intressebevakningsbyråer har genomgått en organisationsreform. Ämbetsverken har gett ett servicelöfte och de elektroniska arbetssätten har utvecklats snabbt. Ändringarna har fört med sig nya utmaningar och krav i fråga om ordnandet av arbetet och servicens kvalitet. Därför har det blivit aktuellt att uppdatera handboken.
I handboken har man samlat frågor som gäller intressebevakningsprocessen, från att uppdraget inleds till att det upphör, samt rekommendationer om hur olika ärenden ska skötas vid intressebevakningsbyråerna med beaktande av huvudmännens bästa. I detta sammanhang vill arbetsgruppen varmt tacka alla experter som hörts under beredningen och som kommenterat handbokens innehåll.