Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Haku- ja käyttöohje
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Valtioneuvoston kanslia
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Valtioneuvoston kanslia
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Carbon Border Adjustment Mechanisms and Their Economic Impact on Finland and the EU

Kuusi, Tero; Björklund, Martin; Kaitila, Ville; Kokko, Kai; Lehmus, Markku; Mechling, Michael; Oikarinen, Tuuli; Pohjola, Johanna; Soimakallio, Sampo; Wang, Maria (2020-10-29)

Avaa tiedosto
VNTEAS_2020_48.pdf (1.668Mt)
Lataukset: 

Kuusi, Tero
Björklund, Martin
Kaitila, Ville
Kokko, Kai
Lehmus, Markku
Mechling, Michael
Oikarinen, Tuuli
Pohjola, Johanna
Soimakallio, Sampo
Wang, Maria
Prime Minister's Office
29.10.2020
Julkaisusarja:
Publications of the Government's analysis, assessment and research activities 2020:48
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-922-6
Tiivistelmä
In this report, we address an EU carbon border adjustment mechanism (CBAM) and its economic implications. While a CBAM is proposed as a solution to the EU’s carbon leakage problem, we acknowledge that there are several ways to implement CBAMs, with varying combinations of technical difficulties, administrative burden, legal risks, and risks of political backlash. We construct scenarios in which the CBAM is designed based on feasibility considerations and compare them with broader, but also more complex, alternatives.

Based on our analysis, the CBAM may face major implementation hurdles in its deployment going forward. Thus, the likeliest approach would be to test its use with a narrow set of imported products that are emission intensive which would limit administrative challenges. After considering a feasible alternative, we find that the economic and environmental impact of such a narrow tariff would most likely be small, and such a CBAM would serve more as a signal of the EU’s determination to resolve the carbon leakage problem rather than as a true solution to it.

More ambitious CBAMs will inevitably face difficulties in terms of data collection and administration. Moreover, China in particular will be strongly affected by such CBAMs. Countermeasures could nullify the economic benefits of CBAMs. To avoid the countermeasures, the EU should focus on designing the CBAM in a manner that aims at strengthening multilateral cooperation on climate change.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto