Elintärkeä, monimuotoinen elintarvikeala
Hyrylä, Leena (2020-12-01)
Hyrylä, Leena
työ- ja elinkeinoministeriö
01.12.2020
Julkaisusarja:
TEM toimialaraportit 2020:2This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-544-7Tiivistelmä
Elintarviketeollisuus työllistää kokoaikaisesti noin 34 000 henkilöä noin 1 800 yrityksessä. Lisäksi maassamme toimii tuhatkunta lähiruokayritystä. Ala on mikroyritysvaltainen ja merkittävä kausityön tarjoaja. Toimipaikkoja on kaikkialla Suomessa, ja alan välillinen työllistävyys on suuri. Elintarviketeollisuuden liikevaihto vuonna 2019 oli noin 11,2 miljardia euroa, jossa kasvua vuotta aiempaan oli 1,2 %.
Koronaepidemia kohtelee monialaisen ja -muotoisen toimialan yrityksiä eri tavoin. Koronakriisi näkyy kysynnän rakenteen muutoksena ja on vaikeuttanut erityisesti ruokapalvelualalla toimivien yritysten toimintaa. Ruoan verkkokauppa puolestaan on hyötynyt koronaepidemiasta.
Kuluttajalähtöisyys ja uudistuminen korostuvat muuttuvassa kotimaisessa ja kansainvälistyneessä liiketoimintaympäristössä. Parhaat mahdollisuudet alan kasvuun ovat viennin kehityksessä ja jalostusarvon kasvattamisessa. Vienti tukee elintarviketuotantomme kannattavuutta, sillä se tarjoaa uusia markkinoita rajallisesti kasvavien kotimaan markkinoiden rinnalle.
Elintarvikeyritysten kasvuhakuisuus jatkuu. Töiden organisointi uudella tavalla on investointien ohella ollut käytetyin tapa uudistaa toimintaa. Kehittämistarpeissa korostuvat myynti ja markkinointi sekä tuotanto- ja materiaalitoiminnot. Elintarviketeollisuus on jatkossakin merkittävä toimiala Suomessa. Kotimainen kysyntä on sen kivijalka.
TEM:n yhteyshenkilö: Innovaatio- ja yritysrahoitusosasto/Toimialapalvelu/Katri Lehtonen, katri.lehtonen(at)tem.fi, puh 029 506 4926
ELY-keskuksen yhteyshenkilö: Leena Hyrylä, leena.hyryla(at)ely-keskus.fi, puh 0295 029 047
Koronaepidemia kohtelee monialaisen ja -muotoisen toimialan yrityksiä eri tavoin. Koronakriisi näkyy kysynnän rakenteen muutoksena ja on vaikeuttanut erityisesti ruokapalvelualalla toimivien yritysten toimintaa. Ruoan verkkokauppa puolestaan on hyötynyt koronaepidemiasta.
Kuluttajalähtöisyys ja uudistuminen korostuvat muuttuvassa kotimaisessa ja kansainvälistyneessä liiketoimintaympäristössä. Parhaat mahdollisuudet alan kasvuun ovat viennin kehityksessä ja jalostusarvon kasvattamisessa. Vienti tukee elintarviketuotantomme kannattavuutta, sillä se tarjoaa uusia markkinoita rajallisesti kasvavien kotimaan markkinoiden rinnalle.
Elintarvikeyritysten kasvuhakuisuus jatkuu. Töiden organisointi uudella tavalla on investointien ohella ollut käytetyin tapa uudistaa toimintaa. Kehittämistarpeissa korostuvat myynti ja markkinointi sekä tuotanto- ja materiaalitoiminnot. Elintarviketeollisuus on jatkossakin merkittävä toimiala Suomessa. Kotimainen kysyntä on sen kivijalka.
TEM:n yhteyshenkilö: Innovaatio- ja yritysrahoitusosasto/Toimialapalvelu/Katri Lehtonen, katri.lehtonen(at)tem.fi, puh 029 506 4926
ELY-keskuksen yhteyshenkilö: Leena Hyrylä, leena.hyryla(at)ely-keskus.fi, puh 0295 029 047