KEHA 2.0 : KEHA-keskuksen kehittäminen ja uudistuva rooli : Loppuraportti
Kleemola, Jussi; Kallio, Jukka; Sonkamo, Janne (2020-12-14)
Kleemola, Jussi
Kallio, Jukka
Sonkamo, Janne
työ- ja elinkeinoministeriö
14.12.2020
Julkaisusarja:
Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 2020:59This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-587-4Tiivistelmä
ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus (KEHA-keskus) toiminnasta ja uudistuvasta roolista on tehty TEM:n toimeksiannosta arviointi. Arvioinnin on toteuttanut Sofigate Oy/ Broadscope Oy.
KEHA-keskus ohjaa, kehittää ja palvelee palvelujensa piirissä olevia organisaatioita tehtävien yhdenmukaistamisessa, hallinnollisten tehtävien sekä toimintaprosessien kehittämisessä, uusien sähköisten välineiden käyttöönotossa sekä suorittaa pääosan ELY-keskusten ja TE-toimistojen myöntämien avustusten maksatuksista ja korvauksista. KEHA –keskuksessa työskentelee monipaikkaisesti noin 500 henkilöä eri paikkakunnilla.
KEHA-keskuksen toimintaympäristöön on kohdistunut viime vuosina merkittäviä muutosvoimia. Kokonaisuutena arvioiden KEHA-keskus toimii varsin hyvin. Se on vakiinnuttanut toimintansa ja lunastanut keskeiset tavoitteensa. Siellä luodut käytännöt toimivat hyvänä esimerkkinä monelle valtakunnallisesti toimivalle organisaatiolle.
Asiakasvirastot eivät ole kaikilta osin tyytyväisiä KEHA-keskuksen tarjoamien keskitettyjen palvelujen kokonaisuuteen. Hallinnollisten palvelujen ei koeta kattavan koko asiakkaan tarvetta. KEHA-keskuksen rooli ja tulevaisuuden tahtotila vaatii selkeyttämistä. Keskeisenä jakavana näkemyksenä on keskittyminen puhtaasti hallinnollisiin tehtäviin verrattuna KEHA-keskuksen kasvaneeseen rooliin substanssisidonnaisissa tehtävissä.
KEHA-keskus ohjaa, kehittää ja palvelee palvelujensa piirissä olevia organisaatioita tehtävien yhdenmukaistamisessa, hallinnollisten tehtävien sekä toimintaprosessien kehittämisessä, uusien sähköisten välineiden käyttöönotossa sekä suorittaa pääosan ELY-keskusten ja TE-toimistojen myöntämien avustusten maksatuksista ja korvauksista. KEHA –keskuksessa työskentelee monipaikkaisesti noin 500 henkilöä eri paikkakunnilla.
KEHA-keskuksen toimintaympäristöön on kohdistunut viime vuosina merkittäviä muutosvoimia. Kokonaisuutena arvioiden KEHA-keskus toimii varsin hyvin. Se on vakiinnuttanut toimintansa ja lunastanut keskeiset tavoitteensa. Siellä luodut käytännöt toimivat hyvänä esimerkkinä monelle valtakunnallisesti toimivalle organisaatiolle.
Asiakasvirastot eivät ole kaikilta osin tyytyväisiä KEHA-keskuksen tarjoamien keskitettyjen palvelujen kokonaisuuteen. Hallinnollisten palvelujen ei koeta kattavan koko asiakkaan tarvetta. KEHA-keskuksen rooli ja tulevaisuuden tahtotila vaatii selkeyttämistä. Keskeisenä jakavana näkemyksenä on keskittyminen puhtaasti hallinnollisiin tehtäviin verrattuna KEHA-keskuksen kasvaneeseen rooliin substanssisidonnaisissa tehtävissä.