Kaupan suuryksiköiden vaikutusten selvittäminen ja arviointi
Koski, Kimmo (2001-05)
Koski, Kimmo
Ympäristöministeriö
05 / 2001
Julkaisusarja:
Maankäyttö- ja rakennuslaki 2000 Opas 4This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102033643Tiivistelmä
Opas koskee vähittäiskaupan suuryksikön vaikutusten selvittämistä ja arviointia.
Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan suuryksikön sijoittaminen maakunta- ja
yleiskaavan keskustatoiminnoille tarkoitetun alueen ulkopuolelle perustuu aina
sellaiseen asemakaavaan, jossa alue on osoitettu nimenomaisesti tähän tarkoitukseen. Kaavaa laadittaessa on suuryksikön vaikutukset selvitettävä. Näiden selvitysten perusteella arvioidaan hankkeen toteuttamisedellytyksiä.
Oppaan tarkoituksena on antaa etenkin kunnille ja maakuntien liitoille työkaluja,
joilla vaikutusselvityksiä voidaan tehdä. Tarkastelussa keskitytään käytännön arviointityöhön eri vaiheineen. Mistä lähdetään liikkeelle ja miten selvitystyö etenee? Mitä aineistoja tarvitaan ja mistä niitä saadaan? Millaisia ovat arviointimenetelmät ja miten niitä käytetään?
Arviointiprosessi on jaettu kahteen vaiheeseen: lähtökohtien arviointiin ja vaikutusten arviointiin. Lähtökohtia arvioitaessa tarkastellaan hankkeen sopivuutta
kunnan ja seudun tavoitteisiin, suhdetta keskuksiin ja palveluverkkoon, hankkeen
toteuttamismahdollisuuksia ja tarkasteluvaihtoehtoja sekä ostovoimaa ja sen kehitystä. Vaikutusten arvioinnissa selvitetään ostovoiman siirtymiin, yhdyskuntarakenteeseen, kaupunkikuvaan, liikenteeseen, kunnallistalouteen, kuluttajien talouteen, asukkaiden arkielämään ja työllisyyteen kohdistuvat vaikutukset.
Vaikutuksia suositellaan tarkasteltavaksi myös toimijoittain: kunnan, asukkaan,
kaupan, kaupan työntekijän, muulla kuin kaupan alalla toimivan yrityksen sekä
valtiontalouden näkökulmasta katsottuna. Ennakkoarvioinnin lisäksi suositellaan,
että uuden suuryksikön vaikutuksia seurataan sen aloitettua toimintansa.
Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan suuryksikön sijoittaminen maakunta- ja
yleiskaavan keskustatoiminnoille tarkoitetun alueen ulkopuolelle perustuu aina
sellaiseen asemakaavaan, jossa alue on osoitettu nimenomaisesti tähän tarkoitukseen. Kaavaa laadittaessa on suuryksikön vaikutukset selvitettävä. Näiden selvitysten perusteella arvioidaan hankkeen toteuttamisedellytyksiä.
Oppaan tarkoituksena on antaa etenkin kunnille ja maakuntien liitoille työkaluja,
joilla vaikutusselvityksiä voidaan tehdä. Tarkastelussa keskitytään käytännön arviointityöhön eri vaiheineen. Mistä lähdetään liikkeelle ja miten selvitystyö etenee? Mitä aineistoja tarvitaan ja mistä niitä saadaan? Millaisia ovat arviointimenetelmät ja miten niitä käytetään?
Arviointiprosessi on jaettu kahteen vaiheeseen: lähtökohtien arviointiin ja vaikutusten arviointiin. Lähtökohtia arvioitaessa tarkastellaan hankkeen sopivuutta
kunnan ja seudun tavoitteisiin, suhdetta keskuksiin ja palveluverkkoon, hankkeen
toteuttamismahdollisuuksia ja tarkasteluvaihtoehtoja sekä ostovoimaa ja sen kehitystä. Vaikutusten arvioinnissa selvitetään ostovoiman siirtymiin, yhdyskuntarakenteeseen, kaupunkikuvaan, liikenteeseen, kunnallistalouteen, kuluttajien talouteen, asukkaiden arkielämään ja työllisyyteen kohdistuvat vaikutukset.
Vaikutuksia suositellaan tarkasteltavaksi myös toimijoittain: kunnan, asukkaan,
kaupan, kaupan työntekijän, muulla kuin kaupan alalla toimivan yrityksen sekä
valtiontalouden näkökulmasta katsottuna. Ennakkoarvioinnin lisäksi suositellaan,
että uuden suuryksikön vaikutuksia seurataan sen aloitettua toimintansa.