Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Valtioneuvoston kanslia
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Valtioneuvoston kanslia
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Kuntien verojärjestelmä : kannustimet, kuntien väliset erot ja skenaario verotuottojen kehityksestä

Peni, Laura; Riipinen, Toni; Tukiainen, Janne; Viitala, Tommi (2021-02-10)

Avaa tiedosto
VNTEAS_2021_9.pdf (3.930Mt)
Lataukset: 

Tilaa verkkokaupasta
Peni, Laura
Riipinen, Toni
Tukiainen, Janne
Viitala, Tommi
Valtioneuvoston kanslia
10.02.2021
Julkaisusarja:
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2021:9
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
 
Tweet Vie viite Refworksiin
 

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-004-2
Tiivistelmä
Kuntien rahoitus nojautuu kolmeen asiaan: Verotuloihin, valtionosuuksiin ja toimintatuloihin. Verotuotot ovat pääosin kasvaneet kaikissa kuntaluokissa ja verolajeissa. Kuntien verotuotot muodostuvat käytännössä kolmesta verolajista eli kunnallisverosta, kiinteistöverosta sekä yhteisöverosta. Koko maan tasolla noin 80 % kuntien verotuotoista tulee kunnallisverosta.

Verotuotoissa vallitsevat erot kuntien välillä voidaan selittää hyvin kuntien taustamuuttujilla. Tutkimuksessa luotu tilastollinen malli selittää yli 90 % kuntien välillä vallitsevasta kunnallisverotuottojen variaatiosta. Suomen väestön ikärakenteen kehitys näkyy selvästi tutkimuksessa luoduissa verotuottoskenaarioissa. Verotuottojen kehityksen ennakoidaan olevan heikointa 2020-luvun loppupuoliskolla, jolloin ikärakenne Suomessa on heikoimmillaan. Kuntatalouden tasapainon ylläpito voi osoittautua haasteelliseksi, mikäli kustannukset kasvavat samaa tahtia kuin tähän asti 2000-luvulla.

Kuntien verojärjestelmää tulee arvioida yhdessä kunnille annettujen tehtävien kanssa. On mahdollista, että nykyistä verojärjestelmää muutetaan lähivuosina kolmiportaiseen, jos selvitettävänä oleva maakuntavero otetaan käyttöön. Hyvän verojärjestelmän selkeys- ja yksinkertaisuuskriteerien näkökulmasta nykyisen kuntaverojärjestelmän rakenteellisia muutoksia ei voida pitää suositeltavina ainakaan ennen, kuin mahdollisen maakuntaveron valmistelua koskevat linjaukset on tehty.

Kuvaus

Tämä julkaisu on toteutettu osana valtioneuvoston selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa (tietokayttoon.fi). Julkaisun sisällöstä vastaavat tiedon tuottajat, eikä tekstisisältö välttämättä edusta valtioneuvoston näkemystä.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto