Oikeus oppia : Oppimisen tuen, lapsen tuen ja inkluusion edistämistoimia varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa valmisteleva työryhmän väliraportti
Vitikka, Erja; Eskelinen, Mervi; Kuukka, Katri (2021-04-30)
Vitikka, Erja
Eskelinen, Mervi
Kuukka, Katri
Opetus- ja kulttuuriministeriö
30.04.2021
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2021:30This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-897-7Tiivistelmä
Opetus- ja kulttuuriministeriö käynnisti vuonna 2020 pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelman mukaisesti varhaiskasvatuksen sekä perusopetuksen laadun ja tasa-arvon kehittämisohjelmat vuosille 2020–2022. Kehittämisohjelman hankkeissa uudistetaan lainsäädäntöä, vahvistetaan varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen rahoitusjärjestelmien vaikuttavuutta sekä etsitään yhdenvertaisuutta vahvistavia ja vaikuttavia käytänteitä sekä toimintatapoja. Opetus- ja kulttuuriministeriö nimesi työryhmän valmistelemaan oppimisen tukea, lapsen tukea ja inkluusion edistämistoimia varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa. Työryhmän tehtävänä on tehdä ehdotuksia teemaan liittyvän lainsäädännön muuttamiseksi, lähikoulu- ja lähipäiväkotiperiaatteen vahvistamiseksi sekä henkilöstön tukeen liittyvän osaamisen lisäämiseksi varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa. Työryhmä julkaisee työstään väliraportin keväällä 2021 ja loppuraportin vuonna 2022.