Kohti digitaalista ja älykästä rautatieliikennettä : Digirata-valmisteluvaiheen loppuraportti
Pylvänäinen, Jari; Lehtola, Juha; Toivakka, Leila; Westerling, Jani; Tervola, Ville; Tiilikainen, Aapo; Brotherus, Marjo; Ahtiainen, Lauri; Kuismin, Johanna (2021-07-02)
Pylvänäinen, Jari
Lehtola, Juha
Toivakka, Leila
Westerling, Jani
Tervola, Ville
Tiilikainen, Aapo
Brotherus, Marjo
Ahtiainen, Lauri
Kuismin, Johanna
Liikenne- ja viestintäministeriö
02.07.2021
Julkaisusarja:
Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 2021:17This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-596-5Tiivistelmä
VALMISTELUVAIHE
Suomen rautatieliikenteen kasvun ja kilpailukyvyn mahdollistaa, Digirata-selvityksessä linjattu, radioverkkoteknologiaan perustuva ETCS. ETCS korvaa nykyiset junien kulkua turvaavat järjestelmät sekä mahdollistaa rautateiden digitalisaation. Digiradan valmisteluvaiheessa matka kohti modernia rautatieliikennettä on alkanut.
Vaikka eurooppalaisen sääntelyn kehitys voi tuoda matkalle haasteita, tulee Suomi Digirata-hankkeen myötä olemaan merkittävä tekijä kehityskulussa kohti digitalisaatiota ja toimimaan sunnannäyttäjänä esimerkiksi rautateiden radioverkkokehityksessä. Tavoiteltava teknologia on vielä osittain kehityksessä, minkä vuoksi Digiradan seuraavat vaiheet ovat kriittisen tärkeitä onnistumisen varmistamiseksi. Tavoite on asetettu kunnianhimoiseksi kansainvälisestikin tarkasteltuna.
Rautateiltä vaaditaan tulevaisuudessa entistä enemmän ketteryyttä ja joustavuutta – Digiradan mahdollistama kuljetusmäärien merkittävä lisääminen ja matkaketjujen tehostaminen rautateillä parantaisi myös Suomen kansainvälistä kilpailukykyä. Turvallisuus on myös erittäin tärkeä osa rautatieliikennettä ja se on keskeinen tekijä Digiradan ytimessä. Matka kohti muutosta on aloitettu ja osa kipupisteistä on jo tunnistettu. Haasteeseen vastaa yhtenäinen rautatiesektori, joka rakentaa tehokkaan vastauksen tulevaisuuden kuljetustarpeisiin.
Yhteyshenkilöt liikenne- ja viestintäministeriössä:
Suvi Kankare, puh. 0295 34 2105, suvi.kankare@lvm.fi
Katariina Säynäjärvi, puh. 0295 34 2029, katariina.saynajarvi@lvm.fi
Janne Hauta, puh. 0295 34 2322, janne.hauta@lvm.fi
Suomen rautatieliikenteen kasvun ja kilpailukyvyn mahdollistaa, Digirata-selvityksessä linjattu, radioverkkoteknologiaan perustuva ETCS. ETCS korvaa nykyiset junien kulkua turvaavat järjestelmät sekä mahdollistaa rautateiden digitalisaation. Digiradan valmisteluvaiheessa matka kohti modernia rautatieliikennettä on alkanut.
Vaikka eurooppalaisen sääntelyn kehitys voi tuoda matkalle haasteita, tulee Suomi Digirata-hankkeen myötä olemaan merkittävä tekijä kehityskulussa kohti digitalisaatiota ja toimimaan sunnannäyttäjänä esimerkiksi rautateiden radioverkkokehityksessä. Tavoiteltava teknologia on vielä osittain kehityksessä, minkä vuoksi Digiradan seuraavat vaiheet ovat kriittisen tärkeitä onnistumisen varmistamiseksi. Tavoite on asetettu kunnianhimoiseksi kansainvälisestikin tarkasteltuna.
Rautateiltä vaaditaan tulevaisuudessa entistä enemmän ketteryyttä ja joustavuutta – Digiradan mahdollistama kuljetusmäärien merkittävä lisääminen ja matkaketjujen tehostaminen rautateillä parantaisi myös Suomen kansainvälistä kilpailukykyä. Turvallisuus on myös erittäin tärkeä osa rautatieliikennettä ja se on keskeinen tekijä Digiradan ytimessä. Matka kohti muutosta on aloitettu ja osa kipupisteistä on jo tunnistettu. Haasteeseen vastaa yhtenäinen rautatiesektori, joka rakentaa tehokkaan vastauksen tulevaisuuden kuljetustarpeisiin.
Yhteyshenkilöt liikenne- ja viestintäministeriössä:
Suvi Kankare, puh. 0295 34 2105, suvi.kankare@lvm.fi
Katariina Säynäjärvi, puh. 0295 34 2029, katariina.saynajarvi@lvm.fi
Janne Hauta, puh. 0295 34 2322, janne.hauta@lvm.fi