Yhdistettyjen kuljetusten hiilidioksidipäästöjen vähennyspotentiaali Suomessa
Salanne, Ilkka; Tikkanen, Marko; Herneoja, Anne; Kaartinen, Katja; Valli, Raisa (2021-09-15)
Salanne, Ilkka
Tikkanen, Marko
Herneoja, Anne
Kaartinen, Katja
Valli, Raisa
Liikenne- ja viestintäministeriö
15.09.2021
Julkaisusarja:
Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 2021:24Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-670-2Tiivistelmä
Selvityksessä arvioitiin tilastollisin perustein yhdistettyjen kuljetusten mahdollisuuksia ja vaikutuksia liikenteen kasvihuonekaasupäästöihin. Riippuen tavaralajien määrästä ja kuljetusten koontialueiden laajuudesta, yhdistetyt kuljetukset vähentäisivät liikenteen hiilidioksidipäästöjä tilastollisen kuljetuspotentiaalin perusteella arvioituna 18 000–30 000 tonnia vuonna 2030. Arviossa toiminta olisi käynnissä kuudella yhteysvälillä. Yhdistetyt kuljetukset vähentäisivät Fossiilittoman liikenteen tiekartan 1,65 miljoonan tonnin tavoiteltua hiilidioksidipäästövähenemää 1,1–1,8 % vuoteen 2030 mennessä. Tilastollisen kuljetuspotentiaalin siirtyminen täysin yhdistettyihin kuljetuksiin ei käytännössä ole mahdollista. Todennäköisesti niitä operoitaisiin vain osalla tarkastelluista yhteysväleistä, jolloin päästövähenemä olisi pienempi. Toisaalta kuljetuksia voi siirtyä ulkomaan liikenteen reiteiltä kasvattaen kuljetuspotentiaalia. Yhdistettyjen kuljetusten käynnistäminen vaatii investointeja rataverkkoon, terminaaleihin ja kotimaan liikenteessä uuteen vaunukalustoon. Ulkomaan liikenteen yhdistetyt kuljetukset voidaan käynnistää nykyisellä vaunukalustolla. Tarvitaan myös sitoutunut operaattori, joka tuottaa palvelun liiketaloudellisesti kestävästi kuljetusasiakasta ja operaattoria hyödyttäen. Nykyisen verotuen lisäksi tukimuotona voisivat olla ympäristöperusteiset verohelpotukset.