Liikkumisen kestävien palvelumarkkinoiden ohjauskeinot (LIIKE-PALO)
Mladenović, Miloš N.; Haapamäki, Taina; Koste, Otto-Wille; Mäkinen, Sami; Neuvonen, Aleksi; Weckström, Christoffer (2021-09-17)
Mladenović, Miloš N.
Haapamäki, Taina
Koste, Otto-Wille
Mäkinen, Sami
Neuvonen, Aleksi
Weckström, Christoffer
Toimittaja:
Aalto-yliopisto
FLOU Oy
Demos Helsinki
Valtioneuvoston kanslia
17.09.2021
Julkaisusarja:
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2021:55This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-472-9Tiivistelmä
Liikennesektori on keskellä laajaa ja nopeaa kestävyyssiirtymää. Liikenteen päästöjä on vähennettävä ja samalla on huolehdittava siitä, että mahdollisuudet liikkua säilyvät koko maassa. Uusilla liikkumispalveluilla voi olla merkittävä rooli tavoitteiden saavuttamisessa. Liikkumispalveluiden tulevaisuuteen vaikuttavat laajat yhteiskunnalliset trendit kuten kaupungistuminen ja väestön ikääntyminen. Samanaikaisesti globaalit teknologiset trendit kuten digitalisaatio, automatisaatio ja palveluistuminen aiheuttavat muutoksia yrittäjyyteen ja palvelutuotantoon.
Nykyiset liikennesuunnittelun ja päätöksenteon työkalut eivät pysty vastaamaan edellä kuvattujen tekijöiden aiheuttaman siirtymän tuomiin haasteisiin. Tarvitaan uusia keinoja, joiden avulla murrosta voidaan tarkastella ja hallita pitkällä aikavälillä. Uusien keinojen tunnistamiseksi projektissa hyödynnettiin iteratiivista prosessia, jossa skenaarioiden kehittämisen kanssa kulki rinnakkain niiden esittämien potentiaalisten vaikutusten kvantitatiivinen arviointi.
Liikkumisen palveluiden mahdollistaman kestävyyssiirtymän hallinta vaatii myös ajattelu- ja toimintatapojen muutosta hallinnossa. Hankkeessa tunnistettiin viisi toimenpidekokonaisuutta, joilla hallinto voi kehittää kyvykkyyksiään ja menetelmiään sekä koko hallintokulttuuria entistä oppivampaan ja ennakoivampaan suuntaan ja edistää koko liikennealan yhteistyötä.
Nykyiset liikennesuunnittelun ja päätöksenteon työkalut eivät pysty vastaamaan edellä kuvattujen tekijöiden aiheuttaman siirtymän tuomiin haasteisiin. Tarvitaan uusia keinoja, joiden avulla murrosta voidaan tarkastella ja hallita pitkällä aikavälillä. Uusien keinojen tunnistamiseksi projektissa hyödynnettiin iteratiivista prosessia, jossa skenaarioiden kehittämisen kanssa kulki rinnakkain niiden esittämien potentiaalisten vaikutusten kvantitatiivinen arviointi.
Liikkumisen palveluiden mahdollistaman kestävyyssiirtymän hallinta vaatii myös ajattelu- ja toimintatapojen muutosta hallinnossa. Hankkeessa tunnistettiin viisi toimenpidekokonaisuutta, joilla hallinto voi kehittää kyvykkyyksiään ja menetelmiään sekä koko hallintokulttuuria entistä oppivampaan ja ennakoivampaan suuntaan ja edistää koko liikennealan yhteistyötä.
Kuvaus
Tämä julkaisu on toteutettu osana valtioneuvoston selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa. (tietokayttoon.fi) Julkaisun sisällöstä vastaavat tiedon tuottajat, eikä tekstisisältö välttämättä edusta valtioneuvoston näkemystä.