Lounais-Suomen vesihuollon kehittämisstrategian 2020 väliarviointi ja kehittämisohjelma 2007 - 2012
Lammila, Jyrki; Ryynänen, Antti; Yli-Siuru, Satu (2008-08)
Lammila, Jyrki
Ryynänen, Antti
Yli-Siuru, Satu
Ympäristöministeriö
08 / 2008
Julkaisusarja:
Lounais-Suomen ympäristökeskuksen raportteja 17/2008This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-11-3177-6Tiivistelmä
Ensimmäinen Lounais-Suomen vesihuollon kehittämisstrategia julkaistiin vuonna 2002. Strategia sisälsi selvityksen
alueen vesivaroista ja vesihuollosta, arvion niiden tilasta sekä kehittämisstrategian vuoteen 2020 ja sen toteuttamisohjelman vuoteen 2005.
Tavoitevuoden 2005 jälkeen tuli aiheelliseksi tarkastella ohjelman toteutumista. Vesihuollon toimintaympäristö
ja kehittämistoimien painopisteet olivat myös muuttuneet vuosituhannen alusta. Sen takia toimenpideohjelma
päivitettiin vuoteen 2012 ulottuvaksi. Tarkastelu ja päivitys on tehty Lounais-Suomen ympäristökeskuksessa
virkatyönä vuoden 2007 aikana. Syksyllä 2007 alueellisilla vesihuollon kehittämispäivillä käydyissä keskustelutilaisuuksissa esiin tulleet asiat otettiin huomioon. Itse pitkän aikavälin tavoitteisiin ja keskeisiin strategioihin ei koskettu
tämän välitarkastelun yhteydessä. Kehittämisstrategia tullaan päivittämään vuoden 2012 jälkeen. Tällöin on tarkoitus
toteuttaa laaja strategiatyö tiiviissä yhteistyössä kaikkien alueen toimijoiden kanssa.
Lounais-Suomen vesihuollon erityispiirteenä ovat edelleen keskimäärin pienet kunnat, joista lähes kaikilla on oma
vesihuoltolaitos. Vesihuollossa viime vuosina tapahtunut alueellisen yhteistyön lisääntyminen ja toimintojen keskittäminen tulee kuntamuutosten myötä edelleen kiihtymään. Myös ylikunnallisen yhteistyön kehittämiselle on edelleen tarvetta. Myös kuntien rooli vastuullisena omistajana vaatii huomiota. Laitosten muuttaminen liikelaitoksiksi tai
osakeyhtiöiksi selventäisi kunnan ja laitoksen vesihuoltolain tarkoittamia rooleja.
Toteuttamisohjelman aikana koetut poikkeuksellisen kuivat jaksot herättivät pohtimaan vesihuollon haavoittuvuutta. Jatkossa parhaiten varaudutaan pitämällä sekä pinta- että pohjavedenottamot käyttökuntoisina ja toisiaan
täydentävinä vesilähteinä.
Vesien tilan jatkuva heikkeneminen on noussut huolenaiheeksi. Yhdyskuntien jätevesien sijaan painopisteeksi
on noussut haja-asutuksen jätevesikuormituksen vähentämien. Vuonna 2004 tuli voimaan talousjätevesiasetus.
Asetuksen vaatimukset tulee täyttyä kaikilla kiinteistöillä vuoteen 2014 mennessä. Toimeenpanon edistäminen tulee
olemaan seuraavan toimenpideohjelmajakson keskeisimpiä asioita.
Tämä strategia ja kehittämisohjelma tulevat ohjaamaan Lounais-Suomen ympäristökeskuksen toimia vesihuollon kehittämisessä. Strategian ja kehittämisohjelman toteutuminen edellyttää kaikkien vesihuollon sidosryhmien
laajamittaista yhteistyötä, jossa niin maakuntaliittojen, vesilaitosten, kuntien, yritysten, koululaitosten ja muiden
yhteisöjen kuin kaikkien vesihuollossa toimivien panos on tärkeä.
alueen vesivaroista ja vesihuollosta, arvion niiden tilasta sekä kehittämisstrategian vuoteen 2020 ja sen toteuttamisohjelman vuoteen 2005.
Tavoitevuoden 2005 jälkeen tuli aiheelliseksi tarkastella ohjelman toteutumista. Vesihuollon toimintaympäristö
ja kehittämistoimien painopisteet olivat myös muuttuneet vuosituhannen alusta. Sen takia toimenpideohjelma
päivitettiin vuoteen 2012 ulottuvaksi. Tarkastelu ja päivitys on tehty Lounais-Suomen ympäristökeskuksessa
virkatyönä vuoden 2007 aikana. Syksyllä 2007 alueellisilla vesihuollon kehittämispäivillä käydyissä keskustelutilaisuuksissa esiin tulleet asiat otettiin huomioon. Itse pitkän aikavälin tavoitteisiin ja keskeisiin strategioihin ei koskettu
tämän välitarkastelun yhteydessä. Kehittämisstrategia tullaan päivittämään vuoden 2012 jälkeen. Tällöin on tarkoitus
toteuttaa laaja strategiatyö tiiviissä yhteistyössä kaikkien alueen toimijoiden kanssa.
Lounais-Suomen vesihuollon erityispiirteenä ovat edelleen keskimäärin pienet kunnat, joista lähes kaikilla on oma
vesihuoltolaitos. Vesihuollossa viime vuosina tapahtunut alueellisen yhteistyön lisääntyminen ja toimintojen keskittäminen tulee kuntamuutosten myötä edelleen kiihtymään. Myös ylikunnallisen yhteistyön kehittämiselle on edelleen tarvetta. Myös kuntien rooli vastuullisena omistajana vaatii huomiota. Laitosten muuttaminen liikelaitoksiksi tai
osakeyhtiöiksi selventäisi kunnan ja laitoksen vesihuoltolain tarkoittamia rooleja.
Toteuttamisohjelman aikana koetut poikkeuksellisen kuivat jaksot herättivät pohtimaan vesihuollon haavoittuvuutta. Jatkossa parhaiten varaudutaan pitämällä sekä pinta- että pohjavedenottamot käyttökuntoisina ja toisiaan
täydentävinä vesilähteinä.
Vesien tilan jatkuva heikkeneminen on noussut huolenaiheeksi. Yhdyskuntien jätevesien sijaan painopisteeksi
on noussut haja-asutuksen jätevesikuormituksen vähentämien. Vuonna 2004 tuli voimaan talousjätevesiasetus.
Asetuksen vaatimukset tulee täyttyä kaikilla kiinteistöillä vuoteen 2014 mennessä. Toimeenpanon edistäminen tulee
olemaan seuraavan toimenpideohjelmajakson keskeisimpiä asioita.
Tämä strategia ja kehittämisohjelma tulevat ohjaamaan Lounais-Suomen ympäristökeskuksen toimia vesihuollon kehittämisessä. Strategian ja kehittämisohjelman toteutuminen edellyttää kaikkien vesihuollon sidosryhmien
laajamittaista yhteistyötä, jossa niin maakuntaliittojen, vesilaitosten, kuntien, yritysten, koululaitosten ja muiden
yhteisöjen kuin kaikkien vesihuollossa toimivien panos on tärkeä.