Polttoaineen hinnannousun yritysvaikutukset
Savikko, Heikki; Hokkanen, Joonas; Metsäranta, Heikki; Sirkiä, Ari; Ilomäki, Riku (2021-10-18)
Savikko, Heikki
Hokkanen, Joonas
Metsäranta, Heikki
Sirkiä, Ari
Ilomäki, Riku
Valtioneuvoston kanslia
18.10.2021
Julkaisusarja:
Valtioneuvoston selvityksiä 2021:5This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021101851335Tiivistelmä
Suomen tulee nykyisen EU-lainsäädännön mukaan vähentää kasvihuonekaasupäästöjään taakanjakosektorilla 39 % vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoteen 2005. Kansallisella tasolla Suomi on sitoutunut vähentämään taakanjakosektorille kuuluvan kotimaan liikenteen päästöjä vähintään 50 % vuoteen 2030 mennessä vuoteen 2005 verrattuna. EU:n yhteistä päästötavoitetta tiukennettiin vuoden 2020 lopulla 40 %:sta 55 %:iin, ja Euroopan komissio esittää heinäkuussa 2021 esitetyssä paketissa Suomelle 50% päästövähennystavoitetta taakanjakosektorilla.
Toukokuussa 2021 valmistui liikenne- ja viestintäministeriön (jäljempänä LVM) johdolla valmisteltu valtioneuvoston periaatepäätös Fossiilittoman liikenteen tiekartasta. Päätöksessä osoitetaan keinot kotimaan tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen puolittamiseksi vuoteen 2030 mennessä (verrattuna vuoden 2005 tasoon) sekä päästöjen poistamiseksi vuoteen 2045 mennessä. Tiekartan valmistelun tueksi on aiemmin tutkittu tieliikenteen polttoaineiden mahdollisen hinnannousun vaikutuksia kotitalouksiin sekä dieselin verotuen mahdollisen poistamisen kokonaistaloudellisia vaikutuksia. Tämän työn tavoitteena on ollut selvittää tieliikenteen polttoaineiden mahdollisen hinnannousun vaikutuksia Suomessa eri toimialoilla toimivien yritysten kustannuksiin ja kustannuskilpailukykyyn.
Toukokuussa 2021 valmistui liikenne- ja viestintäministeriön (jäljempänä LVM) johdolla valmisteltu valtioneuvoston periaatepäätös Fossiilittoman liikenteen tiekartasta. Päätöksessä osoitetaan keinot kotimaan tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen puolittamiseksi vuoteen 2030 mennessä (verrattuna vuoden 2005 tasoon) sekä päästöjen poistamiseksi vuoteen 2045 mennessä. Tiekartan valmistelun tueksi on aiemmin tutkittu tieliikenteen polttoaineiden mahdollisen hinnannousun vaikutuksia kotitalouksiin sekä dieselin verotuen mahdollisen poistamisen kokonaistaloudellisia vaikutuksia. Tämän työn tavoitteena on ollut selvittää tieliikenteen polttoaineiden mahdollisen hinnannousun vaikutuksia Suomessa eri toimialoilla toimivien yritysten kustannuksiin ja kustannuskilpailukykyyn.