Preciserad handlingsplan mot människohandel
Toimittaja:
Virtanen, Mervi
Mikkola, Tero
Sisäministeriö
09.09.2008
Julkaisusarja:
Sisäasiainministeriön julkaisut 2008:28This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-491-374-4Tiivistelmä
Statsrådet antog den 25 augusti 2005 en första nationell handlingsplan mot människohandel. I handlingsplanen förutsattes att den styrgrupp som tillsätts för att uppfölja dess genomförande ska bedöma åtgärdernas framgång och utarbeta en preciserad handlingsplan. Styrgruppen lämnade den 5 december 2007 sitt förslag till precisering av handlingsplanen mot människohandel. Statsrådet fattade den 25 juni 2008 ett principbeslut om en preciserad handlingsplan mot människohandel.
I den preciserade handlingsplanen fästs särskild uppmärksamhet vid identifiering av offer som har visat sig vara en utmanande uppgift. Ambitionen är att hålla identifieringströskeln låg för att alla som fallit offer för människohandelsbrott ska kunna nås av hjälpen. Förmågan att identifiera offer ska förbättras genom att systematiskt öka myndigheternas medvetenhet om ärendet. Syftet är dessutom att erbjuda utbildning och meddela anvisningar för kundserviceanställda inom olika områden.
Vid sidan av myndigheternas verksamhet är den tredje sektorns uppsökande arbete och rådgivning I initialskedet av stor betydelse för att offren för människohandel ska nås och identifieras inom landet. Enligt regeringspropositionen beviljas statsbidrag för finansieringen av organisationer som utför uppsökande arbete i syfte att identifiera offer och rådgivningsarbete. Myndigheterna ska intensifiera sitt samarbete med medborgare och arbetsmarknadsorganisationerna i kampen mot människohandel.
Samarbetsnätverk och hjälpåtgärder som syftar till att hjälpa offren för människohandel ska kompletteras ytterligare om det behövs. I kampen mot människohandelsbrott är det av största vikt att harmonisera tolkningen av strafflagen och brottsbenämningarna i och med att antalet brottsfall ökar både i förundersökningen och i åklagar- och domstolsverksamheten. Vid sidan av brottsbekämpningen ska man se till att utredningsarbetet kring vittnesskydd fortskrider. Dessutom utvecklas stödsystem för vittnen.
I kampen mot människohandel läggs allt större fokus på åtgärder som dämpar efterfrågan. Syftet är också att i tillräcklig utsträckning och i samarbete med olika aktörer och massmedier sprida information som ökar allmän medvetenhet och dessutom rikta information till offren. Hänsyn ska också tas till en tillräcklig handledning av arbetstagare som kommer till Finland, övervakning av anställningsvillkoren och arbetarskyddsåtgärder, kampen mot den ekonomiska gråzonen och arbetsmarknadsorganisationernas medverkan i kampen mot människohandel eller utnyttjande av arbetskraft.
I samband med att den preciserade handlingsplanen antogs utsågs minoritetsombudsmannen till nationell rapportör mot människohandel. Resurser ska också riktas till akademisk forskning kring fenomenet människohandel samt till utredning och forskning vid olika myndigheter och inom olika branscher.
Under 2009 ska lagstiftningen och systemen kring kampen mot människohandel samt deras kompatibilitet utvärderas i sin helhet av oberoende utomstående aktörer. Den styrgrupp som tillsätts för att uppfölja genomförandet av den preciserade handlingsplanen ska på basis av utvärderingen utarbeta rekommendationer för åtgärder för att vidare utveckla lagstiftningen mot människohandel och åtgärder i kampen mot människohandel.
I den preciserade handlingsplanen fästs särskild uppmärksamhet vid identifiering av offer som har visat sig vara en utmanande uppgift. Ambitionen är att hålla identifieringströskeln låg för att alla som fallit offer för människohandelsbrott ska kunna nås av hjälpen. Förmågan att identifiera offer ska förbättras genom att systematiskt öka myndigheternas medvetenhet om ärendet. Syftet är dessutom att erbjuda utbildning och meddela anvisningar för kundserviceanställda inom olika områden.
Vid sidan av myndigheternas verksamhet är den tredje sektorns uppsökande arbete och rådgivning I initialskedet av stor betydelse för att offren för människohandel ska nås och identifieras inom landet. Enligt regeringspropositionen beviljas statsbidrag för finansieringen av organisationer som utför uppsökande arbete i syfte att identifiera offer och rådgivningsarbete. Myndigheterna ska intensifiera sitt samarbete med medborgare och arbetsmarknadsorganisationerna i kampen mot människohandel.
Samarbetsnätverk och hjälpåtgärder som syftar till att hjälpa offren för människohandel ska kompletteras ytterligare om det behövs. I kampen mot människohandelsbrott är det av största vikt att harmonisera tolkningen av strafflagen och brottsbenämningarna i och med att antalet brottsfall ökar både i förundersökningen och i åklagar- och domstolsverksamheten. Vid sidan av brottsbekämpningen ska man se till att utredningsarbetet kring vittnesskydd fortskrider. Dessutom utvecklas stödsystem för vittnen.
I kampen mot människohandel läggs allt större fokus på åtgärder som dämpar efterfrågan. Syftet är också att i tillräcklig utsträckning och i samarbete med olika aktörer och massmedier sprida information som ökar allmän medvetenhet och dessutom rikta information till offren. Hänsyn ska också tas till en tillräcklig handledning av arbetstagare som kommer till Finland, övervakning av anställningsvillkoren och arbetarskyddsåtgärder, kampen mot den ekonomiska gråzonen och arbetsmarknadsorganisationernas medverkan i kampen mot människohandel eller utnyttjande av arbetskraft.
I samband med att den preciserade handlingsplanen antogs utsågs minoritetsombudsmannen till nationell rapportör mot människohandel. Resurser ska också riktas till akademisk forskning kring fenomenet människohandel samt till utredning och forskning vid olika myndigheter och inom olika branscher.
Under 2009 ska lagstiftningen och systemen kring kampen mot människohandel samt deras kompatibilitet utvärderas i sin helhet av oberoende utomstående aktörer. Den styrgrupp som tillsätts för att uppfölja genomförandet av den preciserade handlingsplanen ska på basis av utvärderingen utarbeta rekommendationer för åtgärder för att vidare utveckla lagstiftningen mot människohandel och åtgärder i kampen mot människohandel.