Palvelujen ja etuuksien yhteensovittaminen : Sosiaaliturvakomitean ongelmaraportti
Sosiaali- ja terveysministeriö
17.01.2022
Julkaisusarja:
Sosiaaliturvakomitean julkaisuja 2022:4Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-8448-6Tiivistelmä
Palvelujen ja etuuksien yhteensovittamisella tavoitellaan henkilön tilanteeseen myönteistä muutosta, kuten hyvinvoinnin, itsenäisen toimeentulon edellytysten ja yksilöllisen autonomian vahvistamista. Yhteiskunnan näkökulmasta tavoitteita ovat aktiivisuus, osallisuus ja työllisyys. Keskeiset raportissa tarkasteltavat palvelut ja etuudet liittyvät työllisyyteen ja työkykyyn.
Palveluja ja etuuksia on kehitetty toisistaan erillään, jolloin niiden tarkoitukset ja tavoitteet ovat muotoutuneet erilaisiksi. Ongelmallisia tilanteita ovat ne, joissa henkilöt saavat rahaetuutta pitkään ilman tarvitsemaansa tukea ja ohjausta palveluihin. Tietyn etuuden saaminen voi ohjata henkilön epätarkoituksenmukaisiin palveluihin tai kannustin palveluun osallistumiseen voi puuttua. Yksilön motivaatio osallistua palveluihin ei aina ole yhteiskunnan asettamien odotusten mukainen. Samanaikaisesti palvelujen tarjonta ei ole riittävää.
Palvelujen ja etuuksien toimeenpanijat toimivat kukin omista lähtökohdistaan. Kokonaisvaltaisemmalle palveluprosessille asettavat haasteita viranomaisten väliseen tiedonvälitykseen liittyvät lainsäädännölliset ja hallinnolliset esteet sekä yhteisten tavoitteiden puute.
Palvelujen ja etuuksien yhteensovittamista koskevaa tutkimustietoa on rajallisesti. Raporttiin on koostettu tietoa palvelujen ja etuuksien yhteiskäytöstä tilastojen valossa. Pohjoismaisessa vertailussa on havaittu, että Suomessa monialaiset palvelut liittyvät harvoin etuuksien tavoitteisiin, vaikka palveluihin ohjaudutaan etuusperusteisesti. Tutkimuksissa on havaittu hankaluuksia liittyen palveluprosesseihin ja tiedonkulkuun.
Palveluja ja etuuksia on kehitetty toisistaan erillään, jolloin niiden tarkoitukset ja tavoitteet ovat muotoutuneet erilaisiksi. Ongelmallisia tilanteita ovat ne, joissa henkilöt saavat rahaetuutta pitkään ilman tarvitsemaansa tukea ja ohjausta palveluihin. Tietyn etuuden saaminen voi ohjata henkilön epätarkoituksenmukaisiin palveluihin tai kannustin palveluun osallistumiseen voi puuttua. Yksilön motivaatio osallistua palveluihin ei aina ole yhteiskunnan asettamien odotusten mukainen. Samanaikaisesti palvelujen tarjonta ei ole riittävää.
Palvelujen ja etuuksien toimeenpanijat toimivat kukin omista lähtökohdistaan. Kokonaisvaltaisemmalle palveluprosessille asettavat haasteita viranomaisten väliseen tiedonvälitykseen liittyvät lainsäädännölliset ja hallinnolliset esteet sekä yhteisten tavoitteiden puute.
Palvelujen ja etuuksien yhteensovittamista koskevaa tutkimustietoa on rajallisesti. Raporttiin on koostettu tietoa palvelujen ja etuuksien yhteiskäytöstä tilastojen valossa. Pohjoismaisessa vertailussa on havaittu, että Suomessa monialaiset palvelut liittyvät harvoin etuuksien tavoitteisiin, vaikka palveluihin ohjaudutaan etuusperusteisesti. Tutkimuksissa on havaittu hankaluuksia liittyen palveluprosesseihin ja tiedonkulkuun.