Oppimisen ja koulunkäynnin tuki : Selvitys opetuksen järjestäjien näkemyksistä tuen järjestelyistä kunnissa
Lintuvuori, Meri; Rämä, Irene (2022-03-04)
Lintuvuori, Meri
Rämä, Irene
Opetus- ja kulttuuriministeriö
04.03.2022
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2022:6Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-802-1Tiivistelmä
Perusopetuslain mukaan oppilaalla on oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta, oppilaanohjausta sekä riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Selvityksen tavoitteena oli kartoittaa kunnissa käytössä olevia käytänteitä ja niitä ohjaavia periaatteita oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestämisessä ja toteuttamisessa. Selvityksen tilasi opetus- ja kulttuuriministeriön Oikeus oppia -ohjelmaan perustettu Oppimisen tuen, lapsen tuen ja inkluusion edistämistoimia varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa valmisteleva työryhmä. Työryhmän selvitykselle asettamat keskeiset kysymykset olivat:
1) Miten tehostetun ja erityisen tuen rajapinta määrittyy?
2) Millaisiin oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarpeisiin perustuen yleistä, tehostettua tai erityistä tukea tarjotaan oppilaille? ja
3) Mitä konkreettisia tuen muotoja sisältyy tuen eri tasoille?
Aineistona käytettiin opetuksen järjestäjien oppimisen ja koulunkäynnin tuen asiantuntijoilta kerättyä valtakunnallista kyselyaineistoa (N = 189 opetuksen järjestäjää). Kyselyyn sai vastata suomeksi tai ruotsiksi. Kyselyn yhteydessä kuntien tuen järjestelyitä kartoitettiin myös kolmen oppilasesimerkin avulla. Pääkysymyksiin liittyvän tiedonkeruun lisäksi kyselyssä kerättiin tietoa oppimisen ja koulunkäynnin tuen kannalta keskeisistä teemoista, jotka nousivat aiemmista tutkimuksista ja selvityksistä. Tällä tavoin pyrittiin täydentämään käsitystä tuen tasojen eroista ja yhtäläisyyksistä.
1) Miten tehostetun ja erityisen tuen rajapinta määrittyy?
2) Millaisiin oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarpeisiin perustuen yleistä, tehostettua tai erityistä tukea tarjotaan oppilaille? ja
3) Mitä konkreettisia tuen muotoja sisältyy tuen eri tasoille?
Aineistona käytettiin opetuksen järjestäjien oppimisen ja koulunkäynnin tuen asiantuntijoilta kerättyä valtakunnallista kyselyaineistoa (N = 189 opetuksen järjestäjää). Kyselyyn sai vastata suomeksi tai ruotsiksi. Kyselyn yhteydessä kuntien tuen järjestelyitä kartoitettiin myös kolmen oppilasesimerkin avulla. Pääkysymyksiin liittyvän tiedonkeruun lisäksi kyselyssä kerättiin tietoa oppimisen ja koulunkäynnin tuen kannalta keskeisistä teemoista, jotka nousivat aiemmista tutkimuksista ja selvityksistä. Tällä tavoin pyrittiin täydentämään käsitystä tuen tasojen eroista ja yhtäläisyyksistä.