Kansallinen tieliikenteen päästökauppa : Arviomuistio
Liikenne- ja viestintäministeriö
14.04.2022
Julkaisusarja:
Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 2022:5This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-754-9Tiivistelmä
Valtioneuvosto teki 6.5.2021 periaatepäätöksen kotimaan liikenteen kasvihuonepäästöjen vähentämisestä eli fossiilittoman liikenteen tiekartasta vuoteen 2030. Arviomuistio liittyy tiekartan kolmanteen vaiheeseen. Arviomuistio käsittelee päästökauppaa päästövähennyskeinona, sen vaikutuksia polttoaineen hintaan, kotitalouksiin ja yrityksiin sekä mahdollisia kompensaatiokeinoja.
Päästökaupalla voitaisiin varmistaa päästötavoitteen toteutuminen, koska myytävien päästöoikeuksien määrä voidaan asettaa vastaamaan päästökattoa. Polttoaineen jakelija ostaa päästöoikeuksia. Hinta asettuu markkinoilla sellaiselle tasolle, että polttoaineen kulutus mukautuu päästökaton mukaiseksi. Hinnannousulla olisi vaikutuksia sekä kotitalouksiin että yrityksiin. Mahdollisen kompensaatiomallin muodostamisessa tulisi olla huolellinen ja toteutustavat edellyttävät jatkoselvitystä.
Tieliikenteen päästöjen ennustetaan vähenevän odotettua nopeammin, mutta päästövähennyksiin liittyy edelleen epävarmuutta. Komission esitykseen vuonna 2026 alkavasta EU:n kattavasta tieliikenteen ja rakennusten erillislämmityksen päästökaupasta on myös varauduttava.
Kansallinen tieliikenteen päästökauppa on vaihtoehto, jos EU:n laajuinen tieliikenteen päästökauppa ei toteutuisi tai syntyisi tarve taloudelliselle ohjaukselle ennen EU-päästökaupan suunniteltua alkua. Siirtymävaiheessa voitaisiin harkita kevennettyä päästökauppaa.
Päästökaupalla voitaisiin varmistaa päästötavoitteen toteutuminen, koska myytävien päästöoikeuksien määrä voidaan asettaa vastaamaan päästökattoa. Polttoaineen jakelija ostaa päästöoikeuksia. Hinta asettuu markkinoilla sellaiselle tasolle, että polttoaineen kulutus mukautuu päästökaton mukaiseksi. Hinnannousulla olisi vaikutuksia sekä kotitalouksiin että yrityksiin. Mahdollisen kompensaatiomallin muodostamisessa tulisi olla huolellinen ja toteutustavat edellyttävät jatkoselvitystä.
Tieliikenteen päästöjen ennustetaan vähenevän odotettua nopeammin, mutta päästövähennyksiin liittyy edelleen epävarmuutta. Komission esitykseen vuonna 2026 alkavasta EU:n kattavasta tieliikenteen ja rakennusten erillislämmityksen päästökaupasta on myös varauduttava.
Kansallinen tieliikenteen päästökauppa on vaihtoehto, jos EU:n laajuinen tieliikenteen päästökauppa ei toteutuisi tai syntyisi tarve taloudelliselle ohjaukselle ennen EU-päästökaupan suunniteltua alkua. Siirtymävaiheessa voitaisiin harkita kevennettyä päästökauppaa.