Yhdessä enemmän – kestävää kasvua ja uudistumista Suomen matkailuun : Suomen matkailustrategia 2022–2028 ja toimenpiteet 2022–2023
Työ- ja elinkeinoministeriö
14.07.2022
Julkaisusarja:
Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 2022:51This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-772-4Tiivistelmä
Matkailu on Suomelle suuren potentiaalin omaava palveluala ja kasvava vientiala. Vuonna 2019 palveluiden vientituloista matkailuvienti muodosti yli 17 prosenttia, matkailun kokonaiskysyntä oli yli 16 miljardia euroa ja sen suora osuus BKT:sta 2,7 prosenttia. Matkailu työllisti yli 154 000 henkilöä. Lisäksi matkailulla on merkittäviä aluetaloudellisia vaikutuksia. Koronarajoitukset ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan heikensivät alan toimintaedellytyksiä merkittävästi.
"Yhdessä enemmän – kestävää kasvua ja uudistumista Suomen matkailuun" on Suomen matkailustrategia vuosille 2022–2028. Visiona on olla Pohjoismaiden kestävimmin kasvava matkailukohde. Matkailualan kestävän kasvun ja uudistumisen mahdollistamiseksi on tunnistettu neljä painopistettä: kestävän kehityksen mukaisen toiminnan vahvistaminen, digitaaliseen muutokseen vastaaminen, saavutettavuuden kehittäminen matkailualan tarpeet huomioiden sekä kilpailukykyä tukevan toimintaympäristön varmistaminen. Yhteistyön merkitys on vahva, mikä näkyy strategian nimessäkin.
Matkailustrategia ja toimenpiteet on päivitetty keväällä 2022 vastaamaan muuttuneeseen toimintaympäristöön. Matkailufoorumilla oli keskeinen rooli päivityksen edistämisessä. Strategia toimii matkailualan toimijoiden yhteisenä ohjenuorana kehittämistyössä. Toimenpiteitä toteutetaan laajan toimijajoukon yhteistyönä.
"Yhdessä enemmän – kestävää kasvua ja uudistumista Suomen matkailuun" on Suomen matkailustrategia vuosille 2022–2028. Visiona on olla Pohjoismaiden kestävimmin kasvava matkailukohde. Matkailualan kestävän kasvun ja uudistumisen mahdollistamiseksi on tunnistettu neljä painopistettä: kestävän kehityksen mukaisen toiminnan vahvistaminen, digitaaliseen muutokseen vastaaminen, saavutettavuuden kehittäminen matkailualan tarpeet huomioiden sekä kilpailukykyä tukevan toimintaympäristön varmistaminen. Yhteistyön merkitys on vahva, mikä näkyy strategian nimessäkin.
Matkailustrategia ja toimenpiteet on päivitetty keväällä 2022 vastaamaan muuttuneeseen toimintaympäristöön. Matkailufoorumilla oli keskeinen rooli päivityksen edistämisessä. Strategia toimii matkailualan toimijoiden yhteisenä ohjenuorana kehittämistyössä. Toimenpiteitä toteutetaan laajan toimijajoukon yhteistyönä.