Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Haku- ja käyttöohje
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Liikenne- ja viestintäministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Liikenne- ja viestintäministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Mediatuen vaikuttavuuden ennakkoarviointi : Loppuraportti

Piirainen, Kalle A.; Uitto, Heidi; Salminen, Vesa; Haila, Katri (2022-08-03)

Avaa tiedosto
LVM_2022_9.pdf (795.0Kt)
Lataukset: 

Tilaa verkkokaupasta
Piirainen, Kalle A.
Uitto, Heidi
Salminen, Vesa
Haila, Katri
Liikenne- ja viestintäministeriö
03.08.2022
Julkaisusarja:
Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 2022:9
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-885-0
Tiivistelmä
Mediatuen vaikuttavuuden ennakkoarviointi -hankkeen tavoitteena on ollut tehdä ennakkoarvio mediatukityöryhmän loppuraportissaan esittämien tukimuotojen vaikuttavuudesta. Arviointi on rajattu kolmeen tukimuotoon: toimituksellinen tuotantotuki, innovaatiotuki ja yhteisömedian tuki. Samalla arviointikysymykset ovat tarkentuneet kolmeen laajempaan kysymykseen: Mitkä ovat olleet mediatuen vaikutukset muissa Pohjoismaissa? Jos Pohjoismainen mediatuki sovelletaan Suomeen, mikä olisi maksetun tuen määrä ja arvioidut vaikutukset? Mitä voidaan oppia tukimuodoista ja niiden teknisistä yksityiskohdista?

Arvioinnin yleishavaintona voidaan todeta, että eri tukimuotojen tarkastelu yleisillä elinkeinopoliittisilla yritystuen kriteereillä ei välttämättä johda sidosryhmien kannalta haluttuun lopputulokseen. Pohjoismainen vertailu antaa vahvasti viitteitä, että mediatuet nykyisellä tasolla eivät ole vaikuttavia tai tehokkaita tavanomaisilla yritystalouden mittareilla (mm. liikevaihto, työllisyys ja nimikkeiden määrä). Aineisto kokonaisuutena viittaa vahvasti siihen, että tuet eivät ole vaikuttavia tai tehokkaita, ja niiden kohdistaminen varsinaiseen ongelmaan on hyvin vaikeaa. Näin mediatukia on vaikea perustella tavanomaisilla elinkeinopolitiisilla yritystuen kriteereillä. Tuki voi kuitenkin olla perusteltu muiden yhteiskunnallisten tavoitteiden näkökulmasta.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto