Mediatuen vaikuttavuuden ennakkoarviointi : Loppuraportti
Piirainen, Kalle A.; Uitto, Heidi; Salminen, Vesa; Haila, Katri (2022-08-03)
Piirainen, Kalle A.
Uitto, Heidi
Salminen, Vesa
Haila, Katri
Liikenne- ja viestintäministeriö
03.08.2022
Julkaisusarja:
Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 2022:9This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-885-0Tiivistelmä
Mediatuen vaikuttavuuden ennakkoarviointi -hankkeen tavoitteena on ollut tehdä ennakkoarvio mediatukityöryhmän loppuraportissaan esittämien tukimuotojen vaikuttavuudesta. Arviointi on rajattu kolmeen tukimuotoon: toimituksellinen tuotantotuki, innovaatiotuki ja yhteisömedian tuki. Samalla arviointikysymykset ovat tarkentuneet kolmeen laajempaan kysymykseen: Mitkä ovat olleet mediatuen vaikutukset muissa Pohjoismaissa? Jos Pohjoismainen mediatuki sovelletaan Suomeen, mikä olisi maksetun tuen määrä ja arvioidut vaikutukset? Mitä voidaan oppia tukimuodoista ja niiden teknisistä yksityiskohdista?
Arvioinnin yleishavaintona voidaan todeta, että eri tukimuotojen tarkastelu yleisillä elinkeinopoliittisilla yritystuen kriteereillä ei välttämättä johda sidosryhmien kannalta haluttuun lopputulokseen. Pohjoismainen vertailu antaa vahvasti viitteitä, että mediatuet nykyisellä tasolla eivät ole vaikuttavia tai tehokkaita tavanomaisilla yritystalouden mittareilla (mm. liikevaihto, työllisyys ja nimikkeiden määrä). Aineisto kokonaisuutena viittaa vahvasti siihen, että tuet eivät ole vaikuttavia tai tehokkaita, ja niiden kohdistaminen varsinaiseen ongelmaan on hyvin vaikeaa. Näin mediatukia on vaikea perustella tavanomaisilla elinkeinopolitiisilla yritystuen kriteereillä. Tuki voi kuitenkin olla perusteltu muiden yhteiskunnallisten tavoitteiden näkökulmasta.
Arvioinnin yleishavaintona voidaan todeta, että eri tukimuotojen tarkastelu yleisillä elinkeinopoliittisilla yritystuen kriteereillä ei välttämättä johda sidosryhmien kannalta haluttuun lopputulokseen. Pohjoismainen vertailu antaa vahvasti viitteitä, että mediatuet nykyisellä tasolla eivät ole vaikuttavia tai tehokkaita tavanomaisilla yritystalouden mittareilla (mm. liikevaihto, työllisyys ja nimikkeiden määrä). Aineisto kokonaisuutena viittaa vahvasti siihen, että tuet eivät ole vaikuttavia tai tehokkaita, ja niiden kohdistaminen varsinaiseen ongelmaan on hyvin vaikeaa. Näin mediatukia on vaikea perustella tavanomaisilla elinkeinopolitiisilla yritystuen kriteereillä. Tuki voi kuitenkin olla perusteltu muiden yhteiskunnallisten tavoitteiden näkökulmasta.