Maalittamisen rikosoikeudellinen sääntely : Arviomuistio
Kanerva, Janne (2022-09-07)
Kanerva, Janne
Oikeusministeriö
07.09.2022
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisuja, Mietintöjä ja lausuntoja 2022:29Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-400-542-5Tiivistelmä
Arviomuistiossa on toimeksiannon mukaisesti arvioitu sitä, tarvitaanko maalittamiseen puuttumisen tehostamiseksi rikoslainsäädännön muutoksia. Lainsäädännön muutostarpeiden ilmetessä oli luonnosteltava muutokset, mahdollisuuksien mukaan myös rikoslainsäädännön muuttamisesta aiheutuvat.
Ennen lainsäädännön arviointia käydään läpi maalittamista ilmiönä, rikoslainsäädäntöä, muita kuin rikosoikeudellisia keinoja, kansainvälistä vertailua, rangaistavaksi säätämisen reunaehtoja sekä maalittamista koskevia arviointeja ja ehdotuksia.
Arviomuistiossa arvioidaan rikoslainsäädännön täydentämistarvetta ja -mahdollisuuksia sananvapauden ja perusoikeuksien yleisten rajoitusedellytysten sekä rikoslainsäädännön käytön yleisten edellytysten ja kriminalisointiperiaatteiden valossa. Arvioinnin johtopäätöksenä on, että maalittamisen säätämiselle rangaistavaksi on löydettävissä perusteita. Tällöin rangaistavaksi tulisi maalittamisen käynnistäminen ja siihen osallistuminen. Rangaistukseksi määrättäisiin sakkoa tai enintään yksi vuosi vankeutta. Maalittaminen olisi virallisen syytteen alainen rikos.
Maalittamiseen liittyviä rikoksia koskevia syyteoikeussäännöksiä ei ehdoteta muutettaviksi. Televalvontaa koskevia säännöksiä ehdotetaan muutettaviksi niin, että mainittua salaista pakkokeinoa ja mainittua salaista tiedonhankintakeinoa voitaisiin käyttää maalittamisen selvittämisessä ja estämisessä.
Ennen lainsäädännön arviointia käydään läpi maalittamista ilmiönä, rikoslainsäädäntöä, muita kuin rikosoikeudellisia keinoja, kansainvälistä vertailua, rangaistavaksi säätämisen reunaehtoja sekä maalittamista koskevia arviointeja ja ehdotuksia.
Arviomuistiossa arvioidaan rikoslainsäädännön täydentämistarvetta ja -mahdollisuuksia sananvapauden ja perusoikeuksien yleisten rajoitusedellytysten sekä rikoslainsäädännön käytön yleisten edellytysten ja kriminalisointiperiaatteiden valossa. Arvioinnin johtopäätöksenä on, että maalittamisen säätämiselle rangaistavaksi on löydettävissä perusteita. Tällöin rangaistavaksi tulisi maalittamisen käynnistäminen ja siihen osallistuminen. Rangaistukseksi määrättäisiin sakkoa tai enintään yksi vuosi vankeutta. Maalittaminen olisi virallisen syytteen alainen rikos.
Maalittamiseen liittyviä rikoksia koskevia syyteoikeussäännöksiä ei ehdoteta muutettaviksi. Televalvontaa koskevia säännöksiä ehdotetaan muutettaviksi niin, että mainittua salaista pakkokeinoa ja mainittua salaista tiedonhankintakeinoa voitaisiin käyttää maalittamisen selvittämisessä ja estämisessä.