Jatkuvan oppimisen koulutusmarkkinat Suomessa : Markkinan kokonaiskuvan hahmottelua
Siltanen, Kirsi; Koramo, Marika; Majalahti, Eeva; Sillanpää, Keimo; Ålander, Tommi; Nyman, Juho; Varmola, Tapio; Erkkilä, Kristiina; Ranta, Tommi (2022-09-19)
Siltanen, Kirsi
Koramo, Marika
Majalahti, Eeva
Sillanpää, Keimo
Ålander, Tommi
Nyman, Juho
Varmola, Tapio
Erkkilä, Kristiina
Ranta, Tommi
Valtioneuvoston kanslia
19.09.2022
Julkaisusarja:
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2022:59Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-471-2Tiivistelmä
Raportissa jäsennetään Suomen jatkuvan oppimisen koulutusmarkkinoiden toimijoita, ominaispiirteitä ja volyymeja. Erityisesti tarkastellaan yksityisten koulutusyritysten toimintaa markkinoilla. Työelämän tarpeisiin vastaavaa, aikuisille suunnattua lyhytkestoista koulutusta tarjotaan sekä yhteiskunnan tukemana että liiketoimintana. Yksityisten koulutusyritysten tarjontaa on erityisen paljon johdon ja asiantuntijoiden koulutukseen. Myös julkisilla koulutustoimijoilla on markkinaehtoista toimintaa.
Yksityiset yritykset eivät pääosin koe, että julkinen koulutusjärjestelmä kilpailee yritysten palvelujen kanssa. Yksityistä markkinaa jää silti syntymättä laajan julkisen koulutustarjonnan vuoksi. Yritystoimijat pitävät tärkeänä kilpailuneutraliteettia silloin, kun yksityis- ja julkisomisteiset toimijat kilpailevat muun muassa julkisissa hankinnoissa.
Koulutuspolitiikan ja koulutusliiketoiminnan välille tarvitaan yhteistyötä ja yhteiskehittämistä muun muassa osaamisen tunnistamisen kehittämisessä. Jatkuvan oppimisen tietoperustan kehittämiseksi tutkimus suosittelee markkinaehtoisen toiminnan kattavampaa sisällyttämistä käsitteistöön ja tiedonkeruuseen.
Tutkimus pohjautuu tilastoihin, rekisteriaineistoihin, haastatteluihin, yrityskyselyyn, suuryritysten tapaustutkimuksiin sekä suoriin tietopyyntöihin eri toimijoilta.
Yksityiset yritykset eivät pääosin koe, että julkinen koulutusjärjestelmä kilpailee yritysten palvelujen kanssa. Yksityistä markkinaa jää silti syntymättä laajan julkisen koulutustarjonnan vuoksi. Yritystoimijat pitävät tärkeänä kilpailuneutraliteettia silloin, kun yksityis- ja julkisomisteiset toimijat kilpailevat muun muassa julkisissa hankinnoissa.
Koulutuspolitiikan ja koulutusliiketoiminnan välille tarvitaan yhteistyötä ja yhteiskehittämistä muun muassa osaamisen tunnistamisen kehittämisessä. Jatkuvan oppimisen tietoperustan kehittämiseksi tutkimus suosittelee markkinaehtoisen toiminnan kattavampaa sisällyttämistä käsitteistöön ja tiedonkeruuseen.
Tutkimus pohjautuu tilastoihin, rekisteriaineistoihin, haastatteluihin, yrityskyselyyn, suuryritysten tapaustutkimuksiin sekä suoriin tietopyyntöihin eri toimijoilta.