Muutosturvan toimintamallin arviointi
Työ- ja elinkeinoministeriö
01.12.2022
Julkaisusarja:
Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 2022:62This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-902-5Tiivistelmä
Muutosturvan toimintamallin tarkoituksena on minimoida erilaiset vähentämistilanteesta johtuvat sopeuttamistoimet sekä nopeuttaa ja helpottaa irtisanotun pääsyä uuteen työhön. Arvioinnin painopiste oli vuonna 2017 käyttöön otettujen työnantajan laajennettujen velvollisuuksien vaikutuksissa.
Työnantajan velvoitteilla on laadullisten havaintojen perusteella vaikutusta uudelleentyöllistymiseen. Rekisteriaineiston perusteella vaikutuksia ei pystytty todentamaan. Laajennetun velvollisuuden piiriin kuuluville irtisanotuille oli tarjottu muita enemmän palveluita, mutta kaikki eivät niitä olleet saaneet. Palveluita käyttäneet kokivat ne hyödyllisiksi oman työllistymisensä tai työnhakunsa kannalta. TE-toimiston muutosturvan toimintamallit ja prosessit integroituvat työnantajien toteuttamiin muutoksen hallinnan prosesseihin vain heikosti.
Toimintamallia toteuttaville viranomaisille tulisi luoda lainsäädännössä mahdollisuus käydä keskustelua työnantajien koulutusvelvollisuuden käytöstä sekä vaihtaa tietoa työnantajien kanssa mahdollisista palvelujen järjestäjistä. Hyvistä käytännöistä ja toteutusmalleista tulisi viestiä systemaattisesti. Muutosturvan kehittämishankkeen kaltainen koordinoiva rakenne on tärkeä keino hyvien käytäntöjen levittämiseen.
Työnantajan velvoitteilla on laadullisten havaintojen perusteella vaikutusta uudelleentyöllistymiseen. Rekisteriaineiston perusteella vaikutuksia ei pystytty todentamaan. Laajennetun velvollisuuden piiriin kuuluville irtisanotuille oli tarjottu muita enemmän palveluita, mutta kaikki eivät niitä olleet saaneet. Palveluita käyttäneet kokivat ne hyödyllisiksi oman työllistymisensä tai työnhakunsa kannalta. TE-toimiston muutosturvan toimintamallit ja prosessit integroituvat työnantajien toteuttamiin muutoksen hallinnan prosesseihin vain heikosti.
Toimintamallia toteuttaville viranomaisille tulisi luoda lainsäädännössä mahdollisuus käydä keskustelua työnantajien koulutusvelvollisuuden käytöstä sekä vaihtaa tietoa työnantajien kanssa mahdollisista palvelujen järjestäjistä. Hyvistä käytännöistä ja toteutusmalleista tulisi viestiä systemaattisesti. Muutosturvan kehittämishankkeen kaltainen koordinoiva rakenne on tärkeä keino hyvien käytäntöjen levittämiseen.