Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Haku- ja käyttöohje
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Liikenne- ja viestintäministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Liikenne- ja viestintäministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfra : Kansallisen ohjelman seuranta 2022

Jääskeläinen, Saara (2022-12-13)

Avaa tiedosto
LVM_2022_15.pdf (3.408Mt)
Lataukset: 

Tilaa verkkokaupasta
Jääskeläinen, Saara
Liikenne- ja viestintäministeriö
13.12.2022
Julkaisusarja:
Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 2022:15
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-909-3
Tiivistelmä
Suomen kansallisen jakeluinfraohjelman (2017) tavoitteena on, että Suomessa olisi noin 20 000 sähköautoa vuonna 2020 ja vähintään 250 000 sähköautoa vuonna 2030. Julkisia latauspisteitä olisi vähintään 2 000 kappaletta vuonna 2020 ja 25 000 kappaletta vuonna 2030. Kaasukäyttöisiä autoja tulisi olla vähintään 5 000 autoa vuonna 2020 ja 50 000 autoa vuonna 2030. Liikennekaasun jakeluasemia olisi noin 50 kappaletta vuonna 2020. Vedyn jakeluasemia olisi vuonna 2030 noin 20 kappaletta. Sähkön ja kaasun osalta tavoitteita on huomattavasti tiukennettu vuonna 2021 valmistuneessa Fossiilittoman liikenteen tiekartassa.

Seurannan perusteella voidaan sanoa, että vuodelle 2020 asetetut tavoitteet on suurelta osin saavutettu, ja osin myös ylitetty. Vuodelle 2030 (vuonna 2017) asetetut tavoitteet tullaan mitä todennäköisemmin myös ylittämään sähkön, mutta ei välttämättä kaasun osalta. Vedyn osalta tavoitteiden saavuttaminen näyttää epävarmalta.

Merenkulun tavoitteena on, että merenkulun kasvihuonekaasupäästöt vähenisivät vuoteen 2050 mennessä 40 %. Lentoliikenteen tavoitteena on vähintään 40 prosentin uusiutuvien tai muiden päästöjä vähentävien ratkaisuiden osuus vuonna 2050. Myös näitä tavoitteita on vuoden 2017 jälkeen tiukennettu. Koska tavoitevuodet ovat näiden liikennemuotojen osalta vielä kaukana eikä välitavotteita ole, on vaikea sanoa, ollaanko tavoitteita saavuttamassa vaiko ei.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto