ÄRM-toimintamallin toimivuuden arviointi
Työ- ja elinkeinoministeriö
19.12.2022
Julkaisusarja:
Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 2022:68This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-914-8Tiivistelmä
Selvityksessä arvioidaan äkillisten rakennemuutosten toimintamallin kokonaistoimivuutta ja vaikuttavuutta. Arvioinnin lähestymistapa on laadullinen.
Keskeisiä tekijöitä ovat ÄRM-toimintamallin vaikuttavuuden ovat muutoksen hyväksyminen, toimenpiteiden eri aikajänteet ja muutoksen ja toiminnan pitkäjänteinen johtaminen. Eri toimijoiden vahvasta yhteisestä visiosta alueen kehittämiseksi on ollut hyötyä.
Arvioinnissa suositellaan, että ÄRM-tilanteisiin liittyen tulisi ÄRM-projektin yhteyteen rakentaa toimenpidekohtainen seuranta, joka mahdollistaisi henkilöiden ja yritysten seurannan ja rekisteritutkimuksen nykyistä tehokkaammin ja loisi perustan toimintamallissa toteutettavien toimenpiteiden seurannalle. Tulevaisuudessa varautumisen rahoitusta tulisi uudelleenarvioida siten, että rahoituksen kanavointi ÄRM-toimintaan olisi nykyistä joustavampaa. ÄRM-projektointia tulee jatkaa ja projektin kautta pidentää yhdellä vuodella, joka edesauttaa toimintojen suunnittelua kriisivaiheen yli. Lisäksi arvioinnissa suositellaan, että alueiden tulisi vahvistaa ennakoivaa varautumista yhteistyössä alueen toimijoiden ja työ- ja elinkeinoministeriön kanssa. Valtioneuvostotasolla ÄRM-toimintamallin kehittäminen edellyttäisi viestintäprosessin mallintaminen valtioneuvostotason ja aluetason välillä sekä Invest in -toimintojen vahvempi kytkentä rakennemuutostyöhön.
Keskeisiä tekijöitä ovat ÄRM-toimintamallin vaikuttavuuden ovat muutoksen hyväksyminen, toimenpiteiden eri aikajänteet ja muutoksen ja toiminnan pitkäjänteinen johtaminen. Eri toimijoiden vahvasta yhteisestä visiosta alueen kehittämiseksi on ollut hyötyä.
Arvioinnissa suositellaan, että ÄRM-tilanteisiin liittyen tulisi ÄRM-projektin yhteyteen rakentaa toimenpidekohtainen seuranta, joka mahdollistaisi henkilöiden ja yritysten seurannan ja rekisteritutkimuksen nykyistä tehokkaammin ja loisi perustan toimintamallissa toteutettavien toimenpiteiden seurannalle. Tulevaisuudessa varautumisen rahoitusta tulisi uudelleenarvioida siten, että rahoituksen kanavointi ÄRM-toimintaan olisi nykyistä joustavampaa. ÄRM-projektointia tulee jatkaa ja projektin kautta pidentää yhdellä vuodella, joka edesauttaa toimintojen suunnittelua kriisivaiheen yli. Lisäksi arvioinnissa suositellaan, että alueiden tulisi vahvistaa ennakoivaa varautumista yhteistyössä alueen toimijoiden ja työ- ja elinkeinoministeriön kanssa. Valtioneuvostotasolla ÄRM-toimintamallin kehittäminen edellyttäisi viestintäprosessin mallintaminen valtioneuvostotason ja aluetason välillä sekä Invest in -toimintojen vahvempi kytkentä rakennemuutostyöhön.