Loppuraportti: Sosiaali- ja terveysalan korkeakoulutuksen kehittäminen -hanke
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-958-8Tiivistelmä
Ehdotukset: Korkeakoulusektorien välisten siirtymien sujuvoittamiseksi yliopistot valitsevat jatkossa soveltuvan ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet suoraan maisteritutkintoon. Sosiaali- ja terveysalan opetussuunnitelmien ja ristiinopiskelun kehittämiseksi aloitetaan alakohtainen yhteistyö korkeakoulusektorien välillä. Ensihoitajat, terveydenhoitajat ja kätilöt suorittavat jatkossa sairaanhoitajakoulutuksen ja lisäksi ao. ammatteihin johtavan säännellyn koulutuksen. Mielenterveysalan ammattilaisten koulutusta kehitetään siten, että se tukee hoidon painopisteen siirtämisen peruspalveluihin. Psykoterapeuttikoulutukseen mahdollisesti tehtävät muutokset vaativat vielä jatkoselvityksiä.
Sosiaali- ja terveysalan koulutukset ovat vetovoimaisia, mutta sen säilyttämiseksi on kehitettävä mm. alan ja ammattikuvien vetovoimaa ja houkuttelevuutta sekä kansainvälisten opiskelijoiden harjoittelumahdollisuuksia korkeakoulujen ja työelämän yhteistyössä. Hankkeessa ei arvioitu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän uudistamisen edellyttämä sisällöllisiä osaamistarpeita, vaan hanketyöryhmä viittaa aiemmin toteutettujen hankkeiden ehdotuksiin. Palvelujärjestelmän muuttuviin osaamistarpeisiin vastataan kehittämällä maksullista täydennyskoulutusta, pieniä osaamiskokonaisuuksia, modulaarista tutkintoon johtavaa koulutusta ja TKI-toiminnan malleja. Perustutkintojen ja niiden jälkeen suoritettavan koulutuksen kokonaisuuden arviointia tulee jatkaa seuraavalla hallituskaudella.
Sosiaali- ja terveysalan koulutukset ovat vetovoimaisia, mutta sen säilyttämiseksi on kehitettävä mm. alan ja ammattikuvien vetovoimaa ja houkuttelevuutta sekä kansainvälisten opiskelijoiden harjoittelumahdollisuuksia korkeakoulujen ja työelämän yhteistyössä. Hankkeessa ei arvioitu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän uudistamisen edellyttämä sisällöllisiä osaamistarpeita, vaan hanketyöryhmä viittaa aiemmin toteutettujen hankkeiden ehdotuksiin. Palvelujärjestelmän muuttuviin osaamistarpeisiin vastataan kehittämällä maksullista täydennyskoulutusta, pieniä osaamiskokonaisuuksia, modulaarista tutkintoon johtavaa koulutusta ja TKI-toiminnan malleja. Perustutkintojen ja niiden jälkeen suoritettavan koulutuksen kokonaisuuden arviointia tulee jatkaa seuraavalla hallituskaudella.
Kuvaus
Loppuraportti: Sosiaali- ja terveysalan korkeakoulutuksen kehittäminen -hanke