Digitaalinen tieto, innovatiiviset palvelut, hyvät yhteydet: Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan konsernistrategia 2016-2020
Liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisusarja:
Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 1/2016This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-471-5Tiivistelmä
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan konsernistrategia toteuttaa pääministeri Juha Sipilän hallitusohjelmaa ja perustuu ministeriön keväällä 2014 julkaisemaan tulevaisuuskatsaukseen. Konsernistrategiassa ministeriön toiminnalle asetetaan strategiset hallituskauden yli ulottuvat tavoitteet ja määritellään näitä toteuttavat painopistealueet. Se on koko hallinnonalaa ohjaava strategia, joka sisältää myös talousarviolainsäädännön mukaiset vuosien 2017–2020 toiminta- ja taloussuunnitelmalta vaadittavat tiedot. Konsernistrategian lähtökohtana on digitaalisuus ja sen mukanaan tuoma murros ja mahdollisuudet. Digitalisaatiolla uudistetaan toimintatapoja, parannetaan tuottavuutta ja lisätään kasvua. Digitaalisten palveluiden edistämisellä ja norminpurulla tuetaan innovaatioiden ja uuden liiketoiminnan syntymistä, lisätään kilpailua, edistetään markkinoille pääsyä ja helpotetaan ihmisten ja yritysten arkea. Ministeriön ja sen hallinnonalan virastojen – Liikenneviraston, Liikenteen turvallisuusviraston, Viestintäviraston ja Ilmatieteen laitoksen toiminta perustuu jatkossa kolmeen pilariin: verkkoihin, tietoon ja palveluihin, joiden hyödyntämistä ohjataan konsernin – koko hallinnonalan – näkökulmasta. Strategia pohjaa digitaalisen tiedon hyödyntämiseen ja tätä kautta laadukkaan liikenne- ja viestintäinfrastruktuurin luomiseen. Se pyrkii uudistamaan liikenne- ja viestintäpalveluiden tarjontaa digimurroksen edellyttämällä tavalla huomioiden alustatalouden, automaation ja robotisaation mahdollisuudet.