Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Valtiovarainministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Valtiovarainministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Valtion aluehallinnon ja maakuntahallinnon uudisitaminen - lukuun ottamatta sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus


Avaa tiedosto
Selvitysraportti Lauri Tarasti kokonaan.pdf (1.105Mt)
Lataukset: 

Valtiovarainministeriö
03.03.2016
Julkaisusarja:
Valtiovarainministeriön julkaisu 3/2016
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
 
Tweet Vie viite Refworksiin
 

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN978-952-251-751-7
Tiivistelmä
Selvityksen lähtökohtana oli selkeä ja rakenteeltaan yhdenmukainen maakuntahallinto. Käyttöön otetaan nimi maakunta. Maakuntavaltuustoilla ja maakuntahallituksilla on pääsääntöisesti samat tehtävät kaikissa maakunnissa. Maakuntavirastojen tehtävät ovat sen sijaan keskenään erilaisia. Maakunnissa poliittista harkintaa vaativat tehtävät ratkaistaan pääsääntöisesti maakuntavaltuustossa tai maakuntahallituksessa ja muut, pääosin vain lain soveltamista tarkoittavat asiat maakuntavirastossa viranhaltijapäätöksin. ELY-keskuksista valtiolle jääviä tehtäviä varten ei perusteta uusia virastoja, vaan tehtävät siirretään pääosin aluehallintovirastoille, joista yksi nimetään pääaluehallintovirastoksi. Aluehallintovirastojen toimivalta muutetaan valtakunnalliseksi. Yrityspalvelujen ja työvoimapalvelujen – nykyiset TE-toimistot – järjestämisvastuu siirtyy maakunnille, jotka voivat osoittaa tuottajiksi suuria kuntia, kaupunkiseutuja, yksityisiä tahoja tai järjestää palvelut itse. Erilaisten rahastojen hallintoa siirretään maakuntien päätösvaltaan. Myös rakennusvalvonnan järjestämisvastuu siirtyy pääosin maakuntiin. Maatalous- ja maaseutuhallinto yksinkertaistuu ja siirtämällä tehtävät kunnista ja ELY-keskuksista pääosin maakuntien hoidettavaksi. Kuntien ja aluehallintovirastojen ympäristöterveydenhuollon tehtävät kootaan maakuntiin. ELY-keskuksille kuuluvat ympäristönsuojelu- ja luonnonsuojelutehtävät siirtyvät eräin poikkeuksin aluehallintovirastoille. Pelastustoiminnan tehtävät siirretään maakunnille ja pelastuslaitosten lukumääräksi tulee kaksitoista. Maankäyttö- ja rakennuslakiin tänäänkin perustuva pääkaupunkiseudun yhteinen yleiskaava toteutetaan.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto