Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Ympäristöministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Ympäristöministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Kunnallisvalituksesta hallintovalitukseen kaavoituksessa?


Avaa tiedosto
YMra_10_2016_FINAL.pdf (548.8Kt)
Lataukset: 

Ympäristöministeriö
11.03.2016
Julkaisusarja:
Ympäristöministeriön raportteja 10 | 2016
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
 
Tweet Vie viite Refworksiin
 

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-11-4598-8
Tiivistelmä
Pääministeri Juha Sipilän hallituksen hallitusohjelman mukaan tulee selvittää siirtyminen kaavoitusasioissa kunnallisvalituksesta hallintovalitukseen. Taustalla on viivästyttävien valitusten ongelma. Tässä selvityksessä on tarkasteltu valituslajin muutoksen perustuslaillisia ja muita oikeudellisia reunaehtoja sekä muutoksen vaikutuksia. Muutoksen perustuslaillisia tulkintakysymyksiä ovat asianosaisen oikeus tehokkaaseen oikeussuojaan, osallistumis- ja vaikuttamisoikeudet ja vastuu ympäristöstä, hallinnon lainalaisuus ja kunnallinen itsehallinto. Nämä yhdessä vaikuttavat mahdollisuuteen rajoittaa valitusoikeuksia. Kunnan jäsenten valitusoikeutta on vanhastaan pidetty tarpeellisena kunnan luottamushenkilöiden päätöksenteon laillisuusvalvonnan kannalta. Valituslajin muuttaminen kunnallisvalituksesta hallintovalitukseksi tarkoittaisi sitä, että kunnan jäsenen valitusoikeus poistuisi ja valittaa saisi vain asianosainen. Selvityksen mukaan valituksia kaava-asioissa tekevät käytännössä pääsääntöisesti ne, joilla hankkeessa on konkreettinen oma intressi ja samasta kaavasta voi olla useita valittajia. Hallintovalituksen ja kunnallisvalituksen käsittelyssä tuomioistuimissa on eroja, joiden vuoksi hallintovalitukseen siirtyminen voisi toimia tavoitteen vastaisesti. Valittaja voi hallintovalituksessa esittää menettelyä viivyttävästi uusia valitusperusteita vielä valitusajan päättymisen jälkeenkin. Asianosaisaseman toteaminen kaava-asioissa voi yksittäistapauksissa olla ongelmallista ja ratkaisuja voi olla vaikea ennakoida. Kunnallisvalituksen muuttaminen hallintovalitukseksi ei selvityksen mukaan merkittävästi vaikuttaisi tavoitteeseen vähentää valituksia ja sujuvoittaa prosesseja. Selvityksen mukaan toimivia keinoja ongelman ratkaisemiseksi ovat tuomioistuinten riittävät resurssit, prosessin kehittäminen ja jatkovalitusten rajoittaminen kattavalla valituslupajärjestelmällä. Oikeudenkäyntimaksuja on hiljan korotettu merkittävästi, millä voi hyvinkin olla vaikutusta kaavavalitusten määriin.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto