Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta
Sosiaali- ja terveysministeriö Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE
2011
Julkaisusarja:
ETENE-julkaisuja 32This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3195-4Tiivistelmä
ETENE etsii uudessa julkaisussaan vastausta kysymykseen mikä on oikein ja hyvää silloin, kun ihmistä tarkastellaan sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuudessa. Liikkeelle lähdetään viiden suosituksen kautta. Niissä otetaan kantaa ihmisarvoon ja perusoikeuksien kunnioittamiseen, asiakkaiden ja potilaiden edun ensisijaisuuteen sekä hyvän vuorovaikutuksen edellytyksiin. Viimeiset kaksi suositusta korostavat työntekijöiden osaamista sekä päätöksenteon vastuullisuutta edellytyksinä eettisesti kestävälle sosiaali- ja terveysalan toiminnalle. Sen jälkeen keskustellaan eettisistä ristiriidoista osana sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaa sekä eettisistä periaatteista johtamisen, päätöksenteon ja käytännön työn tasolla. Etiikka on osa yhteiskunnan rakentamista. Eettinen toiminta vaatii onnistuakseen sekä yhteisötason vastuunkantoa että ammattilaisten eettistä vastuuta. Onnistuneen potilas- ja asiakastyön taustalla on työntekijän ja asiakkaan/potilaan tietämisen, kokemuksen ja osaamisen molemminpuolinen kunnioitus. Lisäksi tarvitaan kuulluksi tulemista ja tiedonsaantia omassa asiassaan. Sosiaali- ja terveysalalla kyse ei ole suoritteista vaan potilaan ja asiakkaan hyvinvoinnin edistämisestä.