Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Haku- ja käyttöohje
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Sosiaali- ja terveysministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Sosiaali- ja terveysministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Kansallinen syöpäkeskus - Comprehensive Cancer Center Finland (FICAN) - Kansallisen syöpäkeskuksen perustamista selvittäneen työryhmän loppuraportti


Avaa tiedosto
URN_ISBN_978-952-00-3490-0.pdf (470.6Kt)
Lataukset: 

sosiaali- ja terveysministeriö
2014
Julkaisusarja:
Raportteja ja muistioita (STM): 2014:13
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3490-0
Tiivistelmä
Työryhmän tehtävänä oli hallitusohjelman mukaisesti arvioida mahdollisuudet käynnistää kansallinen syöpäkeskus. Työryhmä ehdottaa, että Kansallinen syöpäkeskus koostuisi kansallisesta koordinaatiokeskuksesta ja viidestä alueellisesta keskuksesta, jotka toimisivat nykyisten yliopistollisten sairaaloiden ja erityisvastuualueiden yhteydessä. Toiminnoista vastaisi sopimuksellinen, jäsen- tai osakaspohjainen tai muu toimivaltainen organisaatio. Seuraavassa vaiheessa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ja muut keskeiset alan toimijat voisivat solmia yhteistyösopimuksen Kansallisen syöpäkeskuksen kanssa. Neuvottelut yliopistojen mahdollisuudesta osallistua keskuksen toimintaan tulisi aloittaa pikaisesti. Koordinaatiokeskus sijaitsisi Helsingin alueellisen keskuksen yhteydessä. Koko organisaatiosta käytettäisiin nimeä Kansallinen syöpäkeskus, englanniksi Comprehensive Cancer Center Finland, lyhennettynä FICAN. Mittava uudistus tarvitsee kannustimia, jotka tulee huomioida hallinnollisissa ratkaisuissa varsinkin käynnistysvaiheessa. Alkuvaiheessa toiminta rahoitettaisiin pääosin valtion budjettirahoituksella, jolloin tarkoitukseen olisi osoitettava sosiaali- ja terveysministeriön pääluokan määrärahoja vähintään kolmeksi vuodeksi. Toiminnan vakiinnuttua potilaiden hoidon koordinointiin liittyvien toimintojen perusrahoitus voisi olla kapitaatioperusteinen. FICANin tulisi voida koordinoida ja ohjata syövän hoitoon käytettävissä olevia voimavaroja ja rahoittaa syöpätutkimusta, ja sillä voisi olla myös omaa ansaintaa. FICANin lisäarvo on sitä merkittävämpi mitä paremmin sen puitteissa onnistutaan kansallisesti integroimaan diagnostiikka ja hoito korkeatasoiseen tutkimukseen ja opetukseen. FICAN varmistaa syövän hoidon yhdenvertaisuuden ja korkean laadun myös 2020-luvun Suomessa.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto