Laatu ja potilasturvallisuus ensihoidossa ja päivystyksessä - Suunnittelusta toteutukseen ja arviointiin
sosiaali- ja terveysministeriö
2014
Julkaisusarja:
Julkaisuja (STM): 2014:7This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3489-4Tiivistelmä
Ensihoidossa ja päivystyksessä on koko ajan muuttuva toimintaympäristö. Ennakoimattomat tilanteet asettavat toiminnalle erityisvaatimuksia samalla kun joudutaan toimimaan useamman rajapinnan kanssa. Molemmissa toiminnoissa joudutaan tekemään nopeita päätöksiä usein vähäisellä käytettävissä olevalla tietomäärällä. Ensihoito on fyysisesti ja psyykkisesti raskasta työtä ja sitä tehdään vaativissa olosuhteissa kentällä usein yhteisyössä usean muun viranomaisen kanssa. Päivystystyölle on ominaista yllätyksellisyys sekä potilasmäärien, tilanteiden että tapausten kirjon kautta. Raportti antaa käytännönläheisesti työkaluja laadun ja potilasturvallisuuden varmistamiseen. Laatu ja potilasturvallisuus tulee integroitua osaksi päivittäistä toiminta ja siten muodostua jatkuvaksi käytännöksi. Suositus painottaa laatu- ja potilasturvallisuustyön pitkäjännitteistä ja systemaattista PDCA (Plan-Do-Check-Act)- toimintatapaa. Jotta suosituksen sisältö ja henki muuttuisivat käytännön toiminnaksi, on menettelyjen oltava osa aktiivista johtamista ja toiminnan ohjausta. Vastuu laadukkaasta toiminnasta on oltava kaikilla tasoilla, niin johdossa kuin henkilöstössäkin. Onnistuminen edellyttää, että organisaatioon pystytään luomaan positiivien, avoin ja syyllistämätön ilmapiiri laatu- ja potilasturvallisuustyöhön.