Kvalitet och patientsäkerhet inom prehospital akutsjukvård och jourverksamhet från planering till genomförande och utvärdering
sosiaali- ja terveysministeriö
2014
Julkaisusarja:
Social- och hälsovårdsministeriets publikationer 2014:16This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3531-0Tiivistelmä
Prehospital akutsjukvård och jourverksamhet är centrala delområden inom hälso- och sjukvården. Prehospital akutsjukvård innebär att ge brådskande vård till en patient som plötsligt insjuknat eller skadats och vid behov transportera patienten till en vårdenhet. Brådskande sjukvård innebär omedelbar bedömning och behandling som en plötslig sjukdom, skada eller försvårandet av kronisk sjukdom kräver. Utmärkande för brådskande vård är att den inte kan skjutas upp utan att symptomen eller skadan förvärras. I reformen av författningar som gäller hälso- och sjukvården är sjuktransport och prehospital akutsjukvård samt jourverksamhet intensivt integrerade i servicekedjan inom hälso- och sjukvården. Verksamhetsmiljön inom den prehospitala akutsjukvården och jourverksamheten förändras hela tiden. Oförutsedda situationer ställer särskilda krav på verksamheten samtidigt som man tvingas arbeta med flera kontaktytor. I båda funktionerna är man tvungen att fatta snabba beslut ofta med ringa tillgänglig information. Prehospital akutsjukvård är ett fysiskt och psykiskt tungt arbete och det görs på fältet under krävande förhållanden ofta i samarbete med flera andra myndigheter. Utmärkande för jourverksamhet är oförutsebarheten genom det varierande antalet patienter och den brokiga mångfalden av situationer och fall. Rapporten ger på ett praktiskt sätt verktyg för att säkerställa kvaliteten och patientsäkerheten. Kvalitet och patientsäkerhet ska integreras till en del av den dagliga verksamheten och på det sättet bli kontinuerlig praxis. Rekommendationen betonar ett långsiktigt och systematiskt PDCA (Plan-Do-Check-Act)-verksamhetssätt för kvalitets- och patientsäkerhetsarbetet. För att innehållet och andan i rekommendationen ska omsättas i verksamhet i praktiken, måste förfaringssätten vara en del av aktivt ledarskap och styrning av verksamheten. Ansvaret för en högklassig verksamhet ska finnas på samtliga nivåer, inom såväl ledningen som hos personalen.