Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Sosiaali- ja terveysministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Sosiaali- ja terveysministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan tietohallinnon linjaukset


Avaa tiedosto
URN_ISBN_978-952-00-3549-5.pdf (534.3Kt)
Lataukset: 

sosiaali- ja terveysministeriö
2015
Julkaisusarja:
Raportteja ja muistioita (STM): 2015:3
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
 
Tweet Vie viite Refworksiin
 

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3549-5
Tiivistelmä
Digitalisaation hyödyntäminen palveluiden ja toimintaprosessien uudistamisessa, JulkICT:n strategian toimeenpano, ICT:n säästötavoitteet sekä useat hallinnolliset muutokset haastavat hallinnonalan tietohallintoa kehittämään ja organisoimaan omaa toimintaansa uudella tavalla. Lisäksi erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä tapahtuvien muutosten tulee heijastua myös hallinnonalan tiedonhallinnan kyvykkyyteen palvella ja ohjata kokonaisuutta. Hallinnonalan tietohallinnon linjauksissa on tunnistettu viisi keskeistä osa-aluetta, joilla nähdään lähivuosina tapahtuvan merkittäviä muutoksia. Linjausten osa-aluetta ovat: sähköinen asiointi ja palveluarkkitehtuuri, hallinnonalan tiedonhallinta, kyberturvallisuus ja varautuminen, perustietotekniikka sekä tietohallinnon roolit ja kyvykkyysmalli. Tavoitetilassa käyttäjien tarpeiden mukaiset hallinnonalan eri viranomaisten sähköiset palvelut muodostavat käyttäjälle yhtenäisen kokonaisuuden. Yhteiset palveluprosessit on tunnistettu ja sähköiset palvelut tuotetaan tarkoituksenmukaisia yhteisiä ratkaisuja hyödyntäen. Sähköisistä tietopalveluista, niiden käyttäjistä ja kehitystarpeista on yhtenäinen hallinnonalan kokonaiskuva. Sähköiset tietopalvelut on tuotteistettu ja niitä hallitaan portfoliona asiakkaiden tarpeiden perusteella. Tiedonhallinnan linjauksissa tarkastelun painopiste on hallinnon sisäisen toiminnan seurannassa ja ohjauksessa sekä sektorin tilannekuvan muodostamisessa. Tavoitetilassa tietohallinnan palvelut ja prosessit muodostavat yhtenäisen sektoreiden ja hallinnonalan toimintaa tukevan kokonaisuuden.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto