Palvelut kotiin setelillä? Selvitys palvelusetelin käytön tehostamisesta kunnan kotipalveluissa : Selvityshenkilöiden raportti
Suominen, Risto; Valpola, Olli (2002)
Suominen, Risto
Valpola, Olli
Sosiaali- ja terveysministeriö
2002
Julkaisusarja:
Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmämuistioita - Social- och hälsovårdsministeriets promemorior - Working group memorandums of the Ministry of Social Affairs and Health 2002:10This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504224898Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysministeriö asetti 18.4.2002 suunnittelupäällikkö Olli Valpolan ja johtaja Risto Suomisen laatimaan ehdotukset niistä toimenpiteistä, joilla palvelusetelin käyttöönottoa voidaan tehostaa kunnan järjestämässä kotipalvelussa. Selvityshenkilöiden toimikausi päättyi asettamispäätöksen mukaan 21.6.2002. Tavoitteena oli arvioida lainsäädäntö- ja muut toimenpiteet, joita tarvitaan palvelusetelin käyttöönoton tehostamiseksi siten, että yksityiset palvelun tuottajat voisivat tarjota kunnan kotipalvelun asiakkaille palveluvaihtoehdon. Tarkastelun painopisteenä oli itsenäisen suoriutumisen ja kotona selviytymisen tukeminen. Kohteena oli sosiaalihuoltolain mukainen kotipalvelu.
Aiempien kokeilujen ja eri maissa käytössä olevien järjestelmien perusteella selvityshenkilöt ovat hahmotelleet parhaiten toimivan palvelusetelijärjestelmän piirteitä. Palveluseteliä käytettäessä sovelletaan mahdollisimman samansisältöisesti sitä lainsäädäntöä, joka koskee muutakin kunnan järjestämisvastuulla tapahtuvaa toimintaa. Olennaista tällaisessa järjestelmässä ovat eri tuottajavaihtoehtojen tasapuolinen kohtelu, laadun varmentaminen, kunnan oman tuotannon asema palvelusetelijärjestelmässä sekä palvelusetelin arvon määrittäminen vastaamaan asiakasmaksulaissa määriteltyä tulosidonnaista maksua. Kun asiakasmaksulaissa yleiset perusteet on määritelty Suomessa valtakunnan tasoisena, on myös palvelusetelin arvo määrättävä samalla tavoin. Kunnat voisivat määritellä setelin arvon tarkemmin sekä halutessaan lisätä seteliin oman kunnallisen osuuden. Kunnan oma kotipalvelujen tuotanto tulisi mahdollisuuksien mukaan sisällyttää palvelusetelillä tapahtuvan asiakasvalinnan piiriin. Selvityshenkilöt esittävät tuloverolakiin, lakiin sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta sekä lakiin ja asetukseen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista palvelusetelin käyttöä parantavia ehdotuksia. Lisäksi ehdotetaan kilpailulainsäädännön sekä kuluttajansuojalainsäädännön soveltamiseen liittyvien kysymysten lisäselvittämistä.
Tasavertaisten kilpailumahdollisuuksien varmistamiseksi Suomen Kuntaliiton tulisi antaa suositus piilevän arvonlisäveron 5 %:n palautuksen ohjaamisesta yksityisille tuottajille, kuten monet kunnat Ruotsissakin menettelevät. Palvelusetelin käyttöönottoon liittyvien käytännön järjestelyjen helpottamiseksi Suomen Kuntaliiton tulisi valmistella konkreettiset menettelytapaohjeet kunnille ja antaa myös selkeät verotusta sekä oikeudellisia asioita koskevat ohjeistukset.
Aiempien kokeilujen ja eri maissa käytössä olevien järjestelmien perusteella selvityshenkilöt ovat hahmotelleet parhaiten toimivan palvelusetelijärjestelmän piirteitä. Palveluseteliä käytettäessä sovelletaan mahdollisimman samansisältöisesti sitä lainsäädäntöä, joka koskee muutakin kunnan järjestämisvastuulla tapahtuvaa toimintaa. Olennaista tällaisessa järjestelmässä ovat eri tuottajavaihtoehtojen tasapuolinen kohtelu, laadun varmentaminen, kunnan oman tuotannon asema palvelusetelijärjestelmässä sekä palvelusetelin arvon määrittäminen vastaamaan asiakasmaksulaissa määriteltyä tulosidonnaista maksua. Kun asiakasmaksulaissa yleiset perusteet on määritelty Suomessa valtakunnan tasoisena, on myös palvelusetelin arvo määrättävä samalla tavoin. Kunnat voisivat määritellä setelin arvon tarkemmin sekä halutessaan lisätä seteliin oman kunnallisen osuuden. Kunnan oma kotipalvelujen tuotanto tulisi mahdollisuuksien mukaan sisällyttää palvelusetelillä tapahtuvan asiakasvalinnan piiriin. Selvityshenkilöt esittävät tuloverolakiin, lakiin sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta sekä lakiin ja asetukseen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista palvelusetelin käyttöä parantavia ehdotuksia. Lisäksi ehdotetaan kilpailulainsäädännön sekä kuluttajansuojalainsäädännön soveltamiseen liittyvien kysymysten lisäselvittämistä.
Tasavertaisten kilpailumahdollisuuksien varmistamiseksi Suomen Kuntaliiton tulisi antaa suositus piilevän arvonlisäveron 5 %:n palautuksen ohjaamisesta yksityisille tuottajille, kuten monet kunnat Ruotsissakin menettelevät. Palvelusetelin käyttöönottoon liittyvien käytännön järjestelyjen helpottamiseksi Suomen Kuntaliiton tulisi valmistella konkreettiset menettelytapaohjeet kunnille ja antaa myös selkeät verotusta sekä oikeudellisia asioita koskevat ohjeistukset.