Sosiaalialan osaamiskeskus. Opetussosiaalikeskustyöryhmän muistio
Sosiaali- ja terveysministeriö
2000
Julkaisusarja:
Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmämuistioita - Social- och hälsovårdsministeriets promemorior - Working group memorandums of the Ministry of Social Affairs and Health: 2000:24This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504225819Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysministeriö asetti lokakuussa 1999 työryhmän viemään valtakunnallisesti eteenpäin aikaisempaan opetussosiaalikeskustoimintaan pohjautuvaa kehittämistyötä.
Sosiaalialan opetuksen, tutkimuksen ja käytännön yhteistyön parantamista oli esitetty
jo useassa yhteydessä, ja myös eri puolilla maata oli virinnyt tähän tähtäävää uudenlaista alueellista yhteistyötä. Työryhmä päätyi heti alkuvaiheessa kutsumaan valmisteilla olevaa toimintaa sosiaalialan osaamiskeskuksiksi. Käsite sosiaaliala kattaa sosiaalityön lisäksi
myös varhaiskasvatuksen sekä sosiaalialan ammattikorkeakoulutasoiset tehtävät.
Sosiaalialan osaamiskeskusten tehtävä on edistää alan perus- ja erityisosaamista koko maan kattavasti. Tämä tapahtuu luomalla pysyvät yhteistyörakenteet sosiaalialan käytännön sekä yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen välille. Kaikki osaamiskeskukset toteuttavat työryhmän määrittelemiä tehtäviä:
1) sosiaalialan tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistoiminta vuorovaikutuksessa käytännön kanssa,
2) perus-, jatko- ja täydennyskoulutuksen lähentäminen käytännön kehittämiseen,
3) erityisosaamista vaativan konsultaation ja erityispalvelujen tuottaminen ja välittäminen sekä
4) sosiaalisten vaikutusten arviointi ja ennakointi.
Työryhmä on tehnyt ehdotukset koskien osaamiskeskusten 1) hallintomallia, sijoittumista ja henkilöstörakennetta, 2) rahoitusta, 3) säädöksiä, 4) alueellista organisoitumista ja 5) jatkotyötä.
Sosiaalialan osaamiskeskus on monien toimijoiden verkosto, minkä vuoksi sen toiminta voi sijoittua useisiin eri yksiköihin. Johtajan pätevyydelle asetetaan korkeat vaatimukset ja tieteellinen ohjaus ehdotetaan liitettäväksi läheisesti yliopiston tehtäviin. Rahoitusta
koskien työryhmä ehdottaa pysyvää valtionavustusta osaamiskeskuksen perustoimintoihin.
Tämän lisäksi se esittää erityisosaamisen kehittämiseen ja ylläpitämiseen vaadittavan resursoinnin jatkoselvittelyä sekä hankerahoituksen ohjaamista siten, että se tukee osaamiskeskusten kehittämistyötä. Perustoimintoihin tarkoitettu pysyvä valtionavustus olisi suuruusluokaltaan 25 milj. markkaa vuodessa.
Työryhmä esittää, että sosiaalihuoltolaista ja -asetuksesta kumottaisin opetussosiaalikeskustoimintaa koskevat pykälät ja sosiaalihuoltolakiin lisättäisiin sosiaalialan osaamiskeskustoimintaa koskevat säännökset. Sosiaalihuoltolaissa säädettäisiin toiminnan tavoitteista, tehtävistä, hallinnosta ja rahoituksesta.
Työryhmä on yhdessä alueellisten toimijoiden kanssa valmistellut suunnitelman toiminnan alueellisesta organisoimisesta ja ehdottaa sen toteuttamista. Suunnitellut kahdeksan suomenkielistä ja yksi ruotsinkielinen sosiaalialan osaamiskeskus kattavat koko maan.
Työryhmä esittää, että sosiaalialan osaamiskeskusten toiminnan valmistelua varten vuodelle 2001 perustetaan työryhmä jatkamaan työtä. Jatkotyön tehtävä on huolehtia, että toiminnan valmistelu etenee kaikilla alueilla koko sosiaalialaa koskien ja kaikki kunnat kattavasti, sekä valmistella tätä tukevat valtakunnalliset toimenpiteet. Työryhmä esittää, että valmisteluvaiheen jälkeen, vuonna 2002, toimintaa ohjaamaan ja koordinoimaan perustetaan valtakunnallinen sosiaalialan osaamiskeskusten neuvottelukunta.
Sosiaalialan opetuksen, tutkimuksen ja käytännön yhteistyön parantamista oli esitetty
jo useassa yhteydessä, ja myös eri puolilla maata oli virinnyt tähän tähtäävää uudenlaista alueellista yhteistyötä. Työryhmä päätyi heti alkuvaiheessa kutsumaan valmisteilla olevaa toimintaa sosiaalialan osaamiskeskuksiksi. Käsite sosiaaliala kattaa sosiaalityön lisäksi
myös varhaiskasvatuksen sekä sosiaalialan ammattikorkeakoulutasoiset tehtävät.
Sosiaalialan osaamiskeskusten tehtävä on edistää alan perus- ja erityisosaamista koko maan kattavasti. Tämä tapahtuu luomalla pysyvät yhteistyörakenteet sosiaalialan käytännön sekä yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen välille. Kaikki osaamiskeskukset toteuttavat työryhmän määrittelemiä tehtäviä:
1) sosiaalialan tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistoiminta vuorovaikutuksessa käytännön kanssa,
2) perus-, jatko- ja täydennyskoulutuksen lähentäminen käytännön kehittämiseen,
3) erityisosaamista vaativan konsultaation ja erityispalvelujen tuottaminen ja välittäminen sekä
4) sosiaalisten vaikutusten arviointi ja ennakointi.
Työryhmä on tehnyt ehdotukset koskien osaamiskeskusten 1) hallintomallia, sijoittumista ja henkilöstörakennetta, 2) rahoitusta, 3) säädöksiä, 4) alueellista organisoitumista ja 5) jatkotyötä.
Sosiaalialan osaamiskeskus on monien toimijoiden verkosto, minkä vuoksi sen toiminta voi sijoittua useisiin eri yksiköihin. Johtajan pätevyydelle asetetaan korkeat vaatimukset ja tieteellinen ohjaus ehdotetaan liitettäväksi läheisesti yliopiston tehtäviin. Rahoitusta
koskien työryhmä ehdottaa pysyvää valtionavustusta osaamiskeskuksen perustoimintoihin.
Tämän lisäksi se esittää erityisosaamisen kehittämiseen ja ylläpitämiseen vaadittavan resursoinnin jatkoselvittelyä sekä hankerahoituksen ohjaamista siten, että se tukee osaamiskeskusten kehittämistyötä. Perustoimintoihin tarkoitettu pysyvä valtionavustus olisi suuruusluokaltaan 25 milj. markkaa vuodessa.
Työryhmä esittää, että sosiaalihuoltolaista ja -asetuksesta kumottaisin opetussosiaalikeskustoimintaa koskevat pykälät ja sosiaalihuoltolakiin lisättäisiin sosiaalialan osaamiskeskustoimintaa koskevat säännökset. Sosiaalihuoltolaissa säädettäisiin toiminnan tavoitteista, tehtävistä, hallinnosta ja rahoituksesta.
Työryhmä on yhdessä alueellisten toimijoiden kanssa valmistellut suunnitelman toiminnan alueellisesta organisoimisesta ja ehdottaa sen toteuttamista. Suunnitellut kahdeksan suomenkielistä ja yksi ruotsinkielinen sosiaalialan osaamiskeskus kattavat koko maan.
Työryhmä esittää, että sosiaalialan osaamiskeskusten toiminnan valmistelua varten vuodelle 2001 perustetaan työryhmä jatkamaan työtä. Jatkotyön tehtävä on huolehtia, että toiminnan valmistelu etenee kaikilla alueilla koko sosiaalialaa koskien ja kaikki kunnat kattavasti, sekä valmistella tätä tukevat valtakunnalliset toimenpiteet. Työryhmä esittää, että valmisteluvaiheen jälkeen, vuonna 2002, toimintaa ohjaamaan ja koordinoimaan perustetaan valtakunnallinen sosiaalialan osaamiskeskusten neuvottelukunta.