Yrittäjien sosiaaliturva 2004 -työryhmän raportti
Sosiaali- ja terveysministeriö
2005
Julkaisusarja:
Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmämuistioita - Social- och hälsovårdsministeriets promemorior - Working group memorandums of the Ministry of Social Affairs and Health: 2005:12This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504225425Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysministeriö asetti 12.12.2003 työryhmän selvittämään yrittäjien sosiaaliturvaan liittyviä kehittämistarpeita, joilla voidaan alentaa yrittäjäksi ryhtymisen kynnystä. Työryhmän tuli selvittää poikkeaako yrittäjien sosiaaliturva perusteettomasti palkansaajien sosiaaliturvasta siten, että se heikentää yrittäjäksi ryhtymisen halukkuutta. Tällöin tuli ottaa huomioon palkansaajan ja yrittäjän asemaan liittyvät erot ja erityispiirteet sekä sosiaaliturvan rahoitukseen liittyvä tasapuolisuus ja läpinäkyvyys. Työryhmä on laatinut kuvauksen yrittäjien sosiaaliturvasta sekä kokonaisuutena että verrattuna palkansaajan sosiaaliturvaan. Suomessa on perustavoitteena turvata kaikille ansiotyötä tekeville riittävä ja
kohtuullinen sosiaaliturva. Yrittäjille on kuitenkin haluttu antaa laajemmat mahdollisuudet itse valita sekä turvansa koostumusta että sen tasoa.
Työryhmä arvioi erityisesti esiintyykö yrittäjien sosiaaliturvassa sellaisia ongelmia, jotka voisivat heikentää halukkuutta ryhtyä yrittäjäksi. Laajoja ongelmia ei työryhmän mielestä ole. Suomessa on myös kehitetty yrittäjien lakisääteinen sosiaaliturva kattavammaksi kuin esimerkiksi useimmissa Euroopan Unionin jäsenmaissa. Työryhmä esittää kuitenkin parannuksia erityisesti yrittäjien työterveyshuoltoon, sairausvakuutuksen karenssipäivien pituuteen sekä perheenjäsenen työttömyysturvaan. Työryhmä esittää myös muutoksia yrittäjämääritelmään eläkevakuutuksessa ja tapaturmavakuutuksessa. Työryhmä ehdottaa, että yrittäjämääritelmää tarkistettaisiin YEL:ssä ja MYEL:ssä siten, että osakeyhtiössä yrittäjänä pidettäisiin henkilöä joka omistaa yrityksestä yksin vähintään 30 % tai yhdessä perheenjäsenten kanssa vähintään 50 % ja itse vähintään yhden osakkeen. Tässä yhteydessä perheenjäsenenä
pidettäisiin myös avopuolisoa, jos avopuolisot asuvat samassa taloudessa ( nykyään edellytetään yhteistä lasta). MYEL:ssä tulisi lisäksi vähintään 70 % osakeyhtiön osakkeista tai niiden tuottamasta äänimäärästä olla MYEL:n yrittäjäaseman täyttävien henkilöiden omistuksessa.
Työryhmä ehdottaa, että tapaturmavakuutuksessa yrittäjämääritelmä tarkistettaisiin lähemmäksi YEL:n määritelmää siten, että omistusosuuteen rinnastettaisiin äänimäärä, otettaisiin huomioon myös välillinen omistus ja että henkilöyhtiöiden vastuullisia yhtiömiehiä pidettäisiin aina yrittäjinä. Työryhmä ehdottaa, että yrittäjien työterveyshuoltoa uudistetaan siten, että yrittäjällä ja maatalousyrittäjällä, jolle on tehty sopimus ehkäisevän työterveyshuollon järjestämisestä, on mahdollisuus sopia myös sairaanhoidon järjestämisestä osana työterveyshuoltoa 1.1.2006 lukien. Uudistus liittyy sairausvakuutuksen rahoitusuudistukseen. Sen mukaan tästä ehdotuksesta aiheutuvat kustannukset, joiden on arvioitu olevan noin 4 miljoonaa euroa, rahoittaa valtio.
Työryhmä ehdottaa, että yrittäjälle suoritetaan sairauspäivärahaa työkyvyttömyyden ajalta sen alkamispäivää ja kolmea sitä seuraavaa arkipäivää lukuun ottamatta. Uudistus koskisi YEL-vakuutettuja yrittäjiä. Uudistuksen arvioidut kustannukset ovat 7,5 miljoonaa euroa. Uudistus rahoitetaan perimällä YEL-vakuutetuilta yrittäjiltä korotettua sairausvakuutuksen työtulovakuutuksen päivärahamaksua. Maksun korotus on 0,25 %-yksikköä.
Työryhmä esitti toimeksiantonsa mukaisesti väliraporttina eräitä parannuksia yrittäjien työttömyysturvaan, joilla helpotetaan siirtymistä yrittäjistä palkansaajaksi ja toisinpäin. Ehdotukset on toteutettu 1.1.2005 alusta. Työryhmä esittää lisäksi eräitä parannuksia yrittäjän perheenjäsenen työttömyysturvaan tilanteessa, jossa perheenjäsenen työ yrityksessä on loppunut tuotantosuunnan / tietyn tuotannon lopettamisen (tai toimintojen ulkoistamisen) tai muun vastaavan syyn vuoksi sekä sivutoimisen työn määritelmään.
Lisäksi työryhmä on arvioinut YEL:iin ja MYEL :iin liittyviä määritelmiä ja niiden tarkistamistarvetta sekä ehdottaa eräiden muiden yrittäjien sosiaaliturvaan liittyvien etuuksien tarkistamista.
kohtuullinen sosiaaliturva. Yrittäjille on kuitenkin haluttu antaa laajemmat mahdollisuudet itse valita sekä turvansa koostumusta että sen tasoa.
Työryhmä arvioi erityisesti esiintyykö yrittäjien sosiaaliturvassa sellaisia ongelmia, jotka voisivat heikentää halukkuutta ryhtyä yrittäjäksi. Laajoja ongelmia ei työryhmän mielestä ole. Suomessa on myös kehitetty yrittäjien lakisääteinen sosiaaliturva kattavammaksi kuin esimerkiksi useimmissa Euroopan Unionin jäsenmaissa. Työryhmä esittää kuitenkin parannuksia erityisesti yrittäjien työterveyshuoltoon, sairausvakuutuksen karenssipäivien pituuteen sekä perheenjäsenen työttömyysturvaan. Työryhmä esittää myös muutoksia yrittäjämääritelmään eläkevakuutuksessa ja tapaturmavakuutuksessa. Työryhmä ehdottaa, että yrittäjämääritelmää tarkistettaisiin YEL:ssä ja MYEL:ssä siten, että osakeyhtiössä yrittäjänä pidettäisiin henkilöä joka omistaa yrityksestä yksin vähintään 30 % tai yhdessä perheenjäsenten kanssa vähintään 50 % ja itse vähintään yhden osakkeen. Tässä yhteydessä perheenjäsenenä
pidettäisiin myös avopuolisoa, jos avopuolisot asuvat samassa taloudessa ( nykyään edellytetään yhteistä lasta). MYEL:ssä tulisi lisäksi vähintään 70 % osakeyhtiön osakkeista tai niiden tuottamasta äänimäärästä olla MYEL:n yrittäjäaseman täyttävien henkilöiden omistuksessa.
Työryhmä ehdottaa, että tapaturmavakuutuksessa yrittäjämääritelmä tarkistettaisiin lähemmäksi YEL:n määritelmää siten, että omistusosuuteen rinnastettaisiin äänimäärä, otettaisiin huomioon myös välillinen omistus ja että henkilöyhtiöiden vastuullisia yhtiömiehiä pidettäisiin aina yrittäjinä. Työryhmä ehdottaa, että yrittäjien työterveyshuoltoa uudistetaan siten, että yrittäjällä ja maatalousyrittäjällä, jolle on tehty sopimus ehkäisevän työterveyshuollon järjestämisestä, on mahdollisuus sopia myös sairaanhoidon järjestämisestä osana työterveyshuoltoa 1.1.2006 lukien. Uudistus liittyy sairausvakuutuksen rahoitusuudistukseen. Sen mukaan tästä ehdotuksesta aiheutuvat kustannukset, joiden on arvioitu olevan noin 4 miljoonaa euroa, rahoittaa valtio.
Työryhmä ehdottaa, että yrittäjälle suoritetaan sairauspäivärahaa työkyvyttömyyden ajalta sen alkamispäivää ja kolmea sitä seuraavaa arkipäivää lukuun ottamatta. Uudistus koskisi YEL-vakuutettuja yrittäjiä. Uudistuksen arvioidut kustannukset ovat 7,5 miljoonaa euroa. Uudistus rahoitetaan perimällä YEL-vakuutetuilta yrittäjiltä korotettua sairausvakuutuksen työtulovakuutuksen päivärahamaksua. Maksun korotus on 0,25 %-yksikköä.
Työryhmä esitti toimeksiantonsa mukaisesti väliraporttina eräitä parannuksia yrittäjien työttömyysturvaan, joilla helpotetaan siirtymistä yrittäjistä palkansaajaksi ja toisinpäin. Ehdotukset on toteutettu 1.1.2005 alusta. Työryhmä esittää lisäksi eräitä parannuksia yrittäjän perheenjäsenen työttömyysturvaan tilanteessa, jossa perheenjäsenen työ yrityksessä on loppunut tuotantosuunnan / tietyn tuotannon lopettamisen (tai toimintojen ulkoistamisen) tai muun vastaavan syyn vuoksi sekä sivutoimisen työn määritelmään.
Lisäksi työryhmä on arvioinut YEL:iin ja MYEL :iin liittyviä määritelmiä ja niiden tarkistamistarvetta sekä ehdottaa eräiden muiden yrittäjien sosiaaliturvaan liittyvien etuuksien tarkistamista.