Romaniasioiden hallintotyöryhmän muistio
Sosiaali- ja terveysministeriö
2001
Julkaisusarja:
Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmämuistioita - Social- och hälsovårdsministeriets promemorior - Working group memorandums of the Ministry of Social Affairs and Health: 2001:24This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504224359Tiivistelmä
Romaniasioiden hallintotyöryhmän asettamisen taustalla on ollut selvitysmies Kyösti Suonojan ja Väinö Lindbergin Romanipolitiikan strategiat -selvitys ja siinä esitetyt ehdotukset. Selvitysmiesten toimenpide-ehdotuksista nousivat jatkotyön kannalta keskeisiksi valtakunnallisen romaniasioiden neuvottelukunnan hallinnolliseen asemaan ja sijaintiin sekä romaniasioiden alue- ja paikallistason hoitoon, tehtäviin, resursointiin ja juridiseen perustaan liittyvät ehdotukset.
Pääministeri Paavo Lipposen II hallituksen hallitusohjelma korostaa hyvien etnisten suhteiden merkitystä väestön keskuudessa ja aikaisempaa suuremman huomion kiinnittämistä syrjinnän vastaisiin toimenpiteisiin viranomaistoiminnasa sekä lainsäädännössä. Suomen ihmisoikeuspolitiikan erääksi painopistealueeksi on hyväksytty yleiseurooppalaisen romanivähemmistön tasa-arvoisen aseman kehittämisen tukeminen. Kansainvälisen yhteistyön lisääntyminen ja vähemmistöjä koskevista ihmisoikeuskysymyksistä laadittujen kansallisvaltioita sitovien sopimusten voimaantulo näkyy myös Suomessa ja vaikuttaa romanien asemaan. Uusi perustuslakimme ja perusoikeusuudistus sekä kansainväliset sopimukset edistävät romaniväestön aseman muuttumista myönteisempään suuntaan.
Työryhmän tehtävänä on ollut laatia ehdotukset romaniasioiden tarkoituksenmukaiseksi hoitamiseksi valtakunnallisella, alueellisella ja paikallisella tasolla. Työnsä aikana työryhmä kävi läpi romaniasioiden hallinnon kehittymistä maassamme ja kartoitti eri toimijatahojen tehtävät ja roolin hallinnossa. Työryhmä on tarkastellut romaniasioiden hallintoa sosiaali- ja terveysministeriön, opetusministeriön ja työministeriön hallinnonalojen näkökulmasta. Perusteluina valinnalle oli se, että romaniasiain neuvottelukunta sijaitsee nykyisin sosiaali- ja terveysministeriössä. Opetusministeriön yhteydessä toimii romanikielen lautakunta sekä opetushallituksessa romaniväestön koulutusyksikkö. Työministeriö vastaa yleisesti etnisiin suhteisiin ja vähemmistöasioihin liittyvistä kysymyksistä ja sen yhteyteen on
perustettu vähemmistövaltuutetun toimisto. Valtioneuvoston ohjesäännössä velvoitetaan työministeriö ja opetusministeriö yhdessä toimimaan rasismin ehkäisemiseksi sekä etnisten suhteiden edistämiseksi.
Työryhmä esittää romaniasiain neuvottelukunnan hallinnollisen sijoituspaikan pysyttämistä sosiaali- ja terveysministeriön yhteydessä sekä alueellisten romaniasiain neuvottelukuntien toiminnan vakinaistamista viiteen lääniin, lukuun ottamatta Ahvenanmaan lääniä. Alueellisten neuvottelukuntien työn tukemista työryhmä esittää siten, että määrärahaa varataan neuvottelukuntien työhön aluksi sosiaali- ja terveysministeriön kautta. Työryhmä esittää myös, että alueellisten neuvottelukuntien työn vakiinnuttua niille perustetaan vuoteen 2004 mennessä päätoimisten sihteerien virat. Samalla alueellisten neuvottelukuntien toimintamäärärahojen budjetoinnissa esitetään siirryttäväksi noudattamaan
normaalia lääninhallitusten budjetointikäytäntöä ja menettelyä sekä sen mukaisesti varattavaksi sisäasiainministeriön pääluokkaan lääninhallitusmomentille vakiintuneen toiminnan edellyttämät määrärahat. Lisäksi työryhmä esittää valtioneuvoston päätöksen muuttamista valtioneuvoston asetukseksi valtakunnallisesta ja alueellisista romaniasiain neuvottelukunnista.
Pääministeri Paavo Lipposen II hallituksen hallitusohjelma korostaa hyvien etnisten suhteiden merkitystä väestön keskuudessa ja aikaisempaa suuremman huomion kiinnittämistä syrjinnän vastaisiin toimenpiteisiin viranomaistoiminnasa sekä lainsäädännössä. Suomen ihmisoikeuspolitiikan erääksi painopistealueeksi on hyväksytty yleiseurooppalaisen romanivähemmistön tasa-arvoisen aseman kehittämisen tukeminen. Kansainvälisen yhteistyön lisääntyminen ja vähemmistöjä koskevista ihmisoikeuskysymyksistä laadittujen kansallisvaltioita sitovien sopimusten voimaantulo näkyy myös Suomessa ja vaikuttaa romanien asemaan. Uusi perustuslakimme ja perusoikeusuudistus sekä kansainväliset sopimukset edistävät romaniväestön aseman muuttumista myönteisempään suuntaan.
Työryhmän tehtävänä on ollut laatia ehdotukset romaniasioiden tarkoituksenmukaiseksi hoitamiseksi valtakunnallisella, alueellisella ja paikallisella tasolla. Työnsä aikana työryhmä kävi läpi romaniasioiden hallinnon kehittymistä maassamme ja kartoitti eri toimijatahojen tehtävät ja roolin hallinnossa. Työryhmä on tarkastellut romaniasioiden hallintoa sosiaali- ja terveysministeriön, opetusministeriön ja työministeriön hallinnonalojen näkökulmasta. Perusteluina valinnalle oli se, että romaniasiain neuvottelukunta sijaitsee nykyisin sosiaali- ja terveysministeriössä. Opetusministeriön yhteydessä toimii romanikielen lautakunta sekä opetushallituksessa romaniväestön koulutusyksikkö. Työministeriö vastaa yleisesti etnisiin suhteisiin ja vähemmistöasioihin liittyvistä kysymyksistä ja sen yhteyteen on
perustettu vähemmistövaltuutetun toimisto. Valtioneuvoston ohjesäännössä velvoitetaan työministeriö ja opetusministeriö yhdessä toimimaan rasismin ehkäisemiseksi sekä etnisten suhteiden edistämiseksi.
Työryhmä esittää romaniasiain neuvottelukunnan hallinnollisen sijoituspaikan pysyttämistä sosiaali- ja terveysministeriön yhteydessä sekä alueellisten romaniasiain neuvottelukuntien toiminnan vakinaistamista viiteen lääniin, lukuun ottamatta Ahvenanmaan lääniä. Alueellisten neuvottelukuntien työn tukemista työryhmä esittää siten, että määrärahaa varataan neuvottelukuntien työhön aluksi sosiaali- ja terveysministeriön kautta. Työryhmä esittää myös, että alueellisten neuvottelukuntien työn vakiinnuttua niille perustetaan vuoteen 2004 mennessä päätoimisten sihteerien virat. Samalla alueellisten neuvottelukuntien toimintamäärärahojen budjetoinnissa esitetään siirryttäväksi noudattamaan
normaalia lääninhallitusten budjetointikäytäntöä ja menettelyä sekä sen mukaisesti varattavaksi sisäasiainministeriön pääluokkaan lääninhallitusmomentille vakiintuneen toiminnan edellyttämät määrärahat. Lisäksi työryhmä esittää valtioneuvoston päätöksen muuttamista valtioneuvoston asetukseksi valtakunnallisesta ja alueellisista romaniasiain neuvottelukunnista.