Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan maksupolitiikkatyöryhmän muistio
Sosiaali- ja terveysministeriö
2003
Julkaisusarja:
Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmämuistioita - Social- och hälsovårdsministeriets promemorior - Working group memorandums of the Ministry of Social Affairs and Health: 2003:31This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504224398Tiivistelmä
Työryhmän tehtävänä oli
1. kartoittaa ministeriön ja sen hallinnonalan maksullisessa toiminnassa tuotettavat suoritteet ja nykyisin sovellettavat hinnoitteluperiaatteet sekä maksuperustelain soveltamisen pahimmat ongelmakohdat,
2. arvioida hallinnonalan maksullisessa toiminnassa sovellettavat kustannuslaskennan menetelmät,
3. määritellä hallinnonalan maksullisessa toiminnassa noudatettavat maksuttomuus- ja maksullisuus- sekä hinnoitteluperiaatteet siten, että määrittely suoritetaan julkisoikeudellisten ja markkinasuoritteiden pääjaon lisäksi myös tarkemmin väli- ja loppusuoritteiden, kollektiivisuoritteiden, valvontasuoritteiden ja tietosuoritteiden osalta erikseen,
4. määritellä viranomaisten välisessä suoritteiden luovuttamismenettelyssä noudatettavat periaatteet,
5. tehdä ehdotukset hallinnonalan maksupäätösten valmistelussa ja seurannassa sekä suoritteiden hinnoittelussa noudatettavaksi periaatteiksi.
Työryhmä on keskittynyt selvittämään hallinnonalan maksullisen toiminnan periaatteita sekä nykyisiä käytäntöjä. Työryhmä on myös kartoittanut esille tulleet ongelmat. Työryhmä rajasi selvityksen ulkopuolelle yhteistoiminnan rahoitukseen liittyvät ongelmat sekä yhteistoiminnan ja muun maksullisen toiminnan rajankäynnin ongelmat, vaikka katsoi sillä olevan merkitystä eräiden laitosten toiminnan rahoituksessa. Hallinnonalan tilanteen kartoittamiseksi työryhmä toteutti kyselyn, jonka vastauksia se on hyödyntänyt työssään. Muun muassa työryhmä on arvioinut maksuperustelain tulkintaan
hallinnonalalla liittyviä kysymyksiä.
Työryhmä päätyi muun muassa seuraaviin kannanottoihin:
- hallinnonalalla tulee noudattaa yhtenäisiä periaatteita maksupolitiikan suhteen ellei erityisestä syystä ole perusteltua näistä poiketa. Jokaisen viraston ja laitoksen tulisi laatia oma maksupolitiikkastrategiansa
- mahdollisuus erityislainsäädäntöön on tarpeen säilyttää.
- työryhmä laati perussäännöt hallinnonalalla noudatettavista maksullisuuden periaatteista. Pääperiaatteena oli, että viranomaistoimintaa tai hallinnonalan strategisia tavoitteita tukeva toiminta otetaan huomioon maksullisuuspäätöksessä. Hallinnonalalla on tarve kohtalaiseen laajaan maksuttomaan tai omakustannushinnoiteltuun tuotantoon. Perusperiaatteena on toisaalta (painettujen) julkaisujen maksullisuus. Sen sijaan internetin kautta pyritään laajaan maksuttomaan jakeluun.
- työryhmä toteaa, että tietojen luovutuksen osalta valtiolla tulisi olla yhtenäiset pelisäännöt valtion viranomaisten välisessä suoritetuotannossa jotka tukevat myös viranomaisten tehokasta toimintaa. Erityisesti työryhmä suosittelee, että omalla hallinnonalalla tiedon luovutus on aina maksutonta lukuun ottamatta mahdollisia luovutuksesta aiheutuvia välittömiä kustannuksia. Tältä osin asianosaiset voivat lisäksi keskenään sopia näistä luopumisesta.
- työryhmä katsoo, että tulisi harkita maksuperustelainsäädännön ja talousarviolainsäädännön tarkistamista siten, että satunnaisen vaihtelun aiheuttama kannattavuuden heilahtelu voitaisiin ottaa huomioon määrärahan mitoituksessa joko sallimalla yli-/alijäämän siirto kalenterivuodesta toiseen tai hyväksymällä kustannusvastaavuuslaskelmaan puskuriosa. Työryhmä on ottanut kantaa myös hallinnonalan maksuasetusten valmistelussa noudatettaviin periaatteisiin
1. kartoittaa ministeriön ja sen hallinnonalan maksullisessa toiminnassa tuotettavat suoritteet ja nykyisin sovellettavat hinnoitteluperiaatteet sekä maksuperustelain soveltamisen pahimmat ongelmakohdat,
2. arvioida hallinnonalan maksullisessa toiminnassa sovellettavat kustannuslaskennan menetelmät,
3. määritellä hallinnonalan maksullisessa toiminnassa noudatettavat maksuttomuus- ja maksullisuus- sekä hinnoitteluperiaatteet siten, että määrittely suoritetaan julkisoikeudellisten ja markkinasuoritteiden pääjaon lisäksi myös tarkemmin väli- ja loppusuoritteiden, kollektiivisuoritteiden, valvontasuoritteiden ja tietosuoritteiden osalta erikseen,
4. määritellä viranomaisten välisessä suoritteiden luovuttamismenettelyssä noudatettavat periaatteet,
5. tehdä ehdotukset hallinnonalan maksupäätösten valmistelussa ja seurannassa sekä suoritteiden hinnoittelussa noudatettavaksi periaatteiksi.
Työryhmä on keskittynyt selvittämään hallinnonalan maksullisen toiminnan periaatteita sekä nykyisiä käytäntöjä. Työryhmä on myös kartoittanut esille tulleet ongelmat. Työryhmä rajasi selvityksen ulkopuolelle yhteistoiminnan rahoitukseen liittyvät ongelmat sekä yhteistoiminnan ja muun maksullisen toiminnan rajankäynnin ongelmat, vaikka katsoi sillä olevan merkitystä eräiden laitosten toiminnan rahoituksessa. Hallinnonalan tilanteen kartoittamiseksi työryhmä toteutti kyselyn, jonka vastauksia se on hyödyntänyt työssään. Muun muassa työryhmä on arvioinut maksuperustelain tulkintaan
hallinnonalalla liittyviä kysymyksiä.
Työryhmä päätyi muun muassa seuraaviin kannanottoihin:
- hallinnonalalla tulee noudattaa yhtenäisiä periaatteita maksupolitiikan suhteen ellei erityisestä syystä ole perusteltua näistä poiketa. Jokaisen viraston ja laitoksen tulisi laatia oma maksupolitiikkastrategiansa
- mahdollisuus erityislainsäädäntöön on tarpeen säilyttää.
- työryhmä laati perussäännöt hallinnonalalla noudatettavista maksullisuuden periaatteista. Pääperiaatteena oli, että viranomaistoimintaa tai hallinnonalan strategisia tavoitteita tukeva toiminta otetaan huomioon maksullisuuspäätöksessä. Hallinnonalalla on tarve kohtalaiseen laajaan maksuttomaan tai omakustannushinnoiteltuun tuotantoon. Perusperiaatteena on toisaalta (painettujen) julkaisujen maksullisuus. Sen sijaan internetin kautta pyritään laajaan maksuttomaan jakeluun.
- työryhmä toteaa, että tietojen luovutuksen osalta valtiolla tulisi olla yhtenäiset pelisäännöt valtion viranomaisten välisessä suoritetuotannossa jotka tukevat myös viranomaisten tehokasta toimintaa. Erityisesti työryhmä suosittelee, että omalla hallinnonalalla tiedon luovutus on aina maksutonta lukuun ottamatta mahdollisia luovutuksesta aiheutuvia välittömiä kustannuksia. Tältä osin asianosaiset voivat lisäksi keskenään sopia näistä luopumisesta.
- työryhmä katsoo, että tulisi harkita maksuperustelainsäädännön ja talousarviolainsäädännön tarkistamista siten, että satunnaisen vaihtelun aiheuttama kannattavuuden heilahtelu voitaisiin ottaa huomioon määrärahan mitoituksessa joko sallimalla yli-/alijäämän siirto kalenterivuodesta toiseen tai hyväksymällä kustannusvastaavuuslaskelmaan puskuriosa. Työryhmä on ottanut kantaa myös hallinnonalan maksuasetusten valmistelussa noudatettaviin periaatteisiin